tiistai 16. elokuuta 2022

MITÄ TULEVA SYKSY TUO TULLESSAAN?🍁

 


Moikkaa ja tervetuloa lukemaan uutta blogia!

Se olisi tiistai, ensimmĂ€inen kokonainen kouluviikko alussa ja hellettĂ€ riittÀÀ. Sellaiset tiedot tĂ€hĂ€n tiistaihin. Nyt kuitenkin tĂ€rkein, onhan teillĂ€ koulu lĂ€htenyt rullaamaan hyvin ja sinulla on siellĂ€ kavereita? Toivon koko sydĂ€mestĂ€ni, ettĂ€ olet nauttinut jo tĂ€ssĂ€ vaiheessa koulusta ja olet ollut iloisella mielellĂ€. Kiusaamisesta minun on onneksi ihan turha puhua, koska tiedĂ€n, ettĂ€ kukaan teistĂ€ ei kiusaa ketÀÀn. 

Minulla olisi yksi pyyntö teille. PyydÀn, ettÀ kuuntelette ja tottelette tÀtÀ. Jos sinulla on yhtÀÀn huono- tai paha olla, sinua kiusataan tai syrjitÀÀn tai, ettÀ olet yksinÀinen niin pyydÀn. Puhu siitÀ. Puhu aikuisille. Olen tÀÀllÀ monesti kertonut kuinka minut pelasti se, kun puhuin koulussa tunteistani. Kiitos, jos lupaat minulle, ettÀ puhut. MennÀÀn kuitenkin nyt syksyn tunnelmiin ja kohti tÀmÀn pÀivÀn blogia!

MitĂ€ Tuleva Syksy Tuo Tullessaan?🍁

Syksy. Vuodenaika, joka jakaa todella vahvasti mielipiteet. Joko sitÀ rakastaa, tai vihaa. tosin, kai siitÀ joku tykkÀÀkin vain. Noh, mennÀÀn tuolla kahden koulukunnan systeemillÀ. YleensÀ syksyn vihaamisen syyt ovat koulun alkaminen, sateinen ja harmaa sÀÀ, pimeys ja muuten vain ankea fiilis. Syksyn rakastamisen syitÀ ovat taas juuri koulun alkaminen, harrastukset ja muu toiminnan alkaminen, ruska ja talven odotus.

Nyt on muuten ihan pakko sanoa, ettÀ minulla ei ole mitÀÀn hajua, ettÀ miksi luettelin syitÀ miksi tykÀtÀ ja vihata syksystÀ. Se ei kyllÀ liity mitenkÀÀn tÀmÀn pÀivÀn aiheeseen, mutta menkööt. Onkohan tÀmÀ uusi ennÀtys, ettÀ heti blogin alussa menin jo sivuraiteille? Jos oli, niin sitten kyllÀ pitÀÀ todeta, ettÀ Samuel, olet turhista turhimpien asioiden puhuja. MennÀÀn kuitenkin takaisin pÀÀraiteelle!

Olen Pilannut tosi monet syksyt, "koska olen lyhytkasvuinen" ajatuksen takia

Voisin jopa sanoa, ettÀ nykyÀÀn jopa lempivuodenaikani on syksy tai ainakin se on tasoissa kesÀn kanssa. Onko se edes mahdollista, ettÀ joku vuodenaika voittaisi kesÀn. No ei, mutta syksy on kyllÀ erittÀin lÀhellÀ sitÀ. NÀin ei ole kuitenkaan aina ollut. Oikeastaan vasta viime syksynÀ opin tykkÀÀmÀÀn syksystÀ ja samalla rakastuin siihen.

Aina ennen vihasin syksyÀ, mutta ei niiden asioiden takia, josta puhuin blogin alussa vaan, koska olin lyhytkasvuinen. Tai tarkennuksena, niin luulin sen olevan. Joka syksy minulle tuli erittÀin paha alakuloisuuden, riittÀmÀttömyyden ja suorastaan turhuuden tunne. Miksi nÀin? NÀin kuinka kaikki muut pystyivÀt touhuamaan koulun vÀli- ja liikuntatunneilla, jolloin minulle tuli tunne, ettÀ muut saa taas nauttia nÀistÀ asioista, mutta minÀ en pysty.

Toinen oli, ettĂ€ kaikilla muilla oli kivoja harrastuksia ja menoja, mutta minĂ€ ajattelin, ettĂ€ en pystyisi niihin tai ylipÀÀtĂ€nsĂ€ harrastuksiin. Miten kaikki muut saavat harrastaa? MinĂ€kin haluaisin, mutta en pysty. 


Viime syksy oli elÀmÀni paras sellainen, miksi nÀin?

TÀytyy tÀhÀn vÀliin muuten mainita, ettÀ ainoa kuva minkÀ löysin viimesyksyltÀ, oli tÀmÀ. Ja senkin löysin vielÀ Instagramista. Viime syksynÀ pÀÀtin, ettÀ tekisin, liittyisin ja touhuaisin kaikkea mitÀ muutkin tekevÀt aina syksyllÀ. Tein oikeastaan niin vain siksi, ettÀ saisin todistettua kaikille, ettÀ olin oikeassa. Miten kÀvikÀÀn?

Huomasin, ett lyhytkasvuisuuteni ei vaikuttanut millÀÀn tavalla mihinkÀÀn. Pystyin harrastamaan ja liittymÀÀn kaikkeen mihin muutkin. EhkÀ sovelletusti, mutta pystyin. Se syksy opetti minulle yksi tÀrkeimpiÀ asioita. Lyhyyteni ja sairauteni ei ole ikinÀ ollut maailmalle ongelma tai este. Ainoa joka esti minulta kaiken, olin minÀ itse ja mukamas viisaat ajatukseni.

MitĂ€ opin tĂ€stĂ€ ja mitĂ€ haluan, ettĂ€ kaikki muistaa? ÄlĂ€ anna ikinĂ€ minkÀÀn ulkoisen seikan estÀÀ elĂ€mÀÀsi. Se on varmasti vienyt sinulta paljon, mutta Ă€lĂ€ anna sen viedĂ€ sellaista, jota se ei edes oikeasti vie. Toisin sanoen Ă€lĂ€ jÀÀ vain kotiin murjottamaan, koska et mukamas pysty tai olet erilainen. Lupaan, ettĂ€ maailma pistÀÀ sen onnistumaan. Uskalla, yritĂ€ ja toimi. 


2022 SYKSY!🍁🍂

Noin! SiinĂ€ oli aikamatkustusta kerrakseen, mutta nyt ollaan laskeuduttu turvallisesti takaisin tĂ€hĂ€n hetkeen. Eli siis syksyyn 2022! Oikeastaan, jos tarkkoja ollaan niin elĂ€mme vielĂ€kin kesÀÀ, koska elokuu on vielĂ€ kesĂ€kuukausi. Tajusin sen itseasiassa kesken yhtĂ€ Ig storya eli minulle elokuukin on jo syksyĂ€. 

Nyt lÀhdemme kuitenkin virallisesti itse otsikon pariin ja katsomme aihealue kerrallaan, ettÀ miltÀ minun tuleva syksyni nÀyttÀÀ ja mitÀ kaikkea se tuokaan tullessaan. Tervetuloa mukaan siis syksyilemÀÀn, tutkimaan ja sekoilemaan rennon kirjoitustyylini kautta! EeeiköhÀn mennÀ!

Aiheet:

1.) Koulu ja Erasmus+ hanke  2.) Jatko-opinnot

3.) 4H-työ  5.) Blogi

6.) Tavoitteita itselle


Koulu ja Erasmus+ hanke

Olen varmaan ehkĂ€ joskus tÀÀllĂ€ saattanut mainita asiasta, mutta minĂ€ tykkÀÀn todella paljon koulusta, oikeastaan se on minulle yksiĂ€ tĂ€rkeimpiĂ€ asioita elĂ€mĂ€ssĂ€. Olkaa muuten huoleti, en ala taas listaamaan asioita miksi pidĂ€n siitĂ€ niin paljon, koska olen tehnyt jo sen niin monta kertaa. Kuitenkin! TĂ€nĂ€ syksynĂ€ aion panostaa vielĂ€kin enemmĂ€n kouluun, koska tĂ€rkein kouluvuosi kyseessĂ€ niin kuin seuraavassa kohdassa tulee ilmi. Panostan etenkin englantiin, koska, no te kyllĂ€ tiedĂ€tte englannin taitoni. 

En liioittele, kun sanon, ettÀ hyvÀ, jos osaan esitellÀ itseni englanniksi. Muissa aineissa ei voi parantaa, mutta ei yhtÀÀn saa myöskÀÀn livetÀ ote. Haluan tÀnÀ syksynÀ etenkin panostaa muistiinpanoihin, jotka teen aina, kun luen kokeisiin nimittÀin ainakin itselle se on paras oppimiskeino, muistiinpanojen tekeminen ja niiden lukeminen.

EntÀ Erasmus+ hanke?

Jatkan tÀnÀkin vuonna kansainvÀlisyyshankkeessamme ja paljonkin, koska kansainvÀlisyys on kyllÀ todella lÀhellÀ sydÀntÀni. Saa nÀhdÀ, ettÀ mikÀköhÀn on tÀmÀn vuoden tavoitteemme, koska meidÀn pitkÀaikainen haave tÀyttyi viime toukokuussa, kun koulumme sai OKKA-sÀÀtiön virallistaman vihreÀn lipun. Se oli kyllÀ hieno tunne, mutta ote ei saa livetÀ. Ekologisuus ja kansainvÀlisyys ei pysy pelkistÀ meriiteistÀ pinnalla. Sen eteen tÀytyy koko ajan tehdÀ töitÀ.

Ja kyllÀ! MinÀ lÀhden tÀnÀ lukuvuonna Italiaan tai Portugaliin. Itseasiassa minun piti lÀhteÀ jo toukokuussa Kroatiaan, mutta en vain pystynyt siihen. Jotenkin se tuli niin nopeasti, ettÀ aivoni ei edes kerinneet prosessoida koko ajatusta lÀhtemisestÀ. Toiseksi, edelleenkin minusta olisi niin paljon siellÀ vaivaa. TÀnÀÀn (viime perjantaina) kuitenkin Oriveden hankekoordinaattori ja meidÀn koulun hankevastaava opettaja suoraan sanottuna ryöstivÀt minut tunnilta keskustelemaan matkasta.

MitÀ Juttelimme?

Sanotaanko, ettÀ minulle tehtiin aikasta selvÀksi se, ettÀ minusta ei ole vaivaa, minut halutaan matkalle eikÀ siitÀ edes neuvotella. PitkÀn neuvottelun (jossa minulle ei annettu edes suunvuoroa) jÀlkeen pÀÀdyimme siihen, ettÀ olen lÀhdössÀ matkalle ja unohdan höpö höpö ajatukset, ettÀ minusta olisi vaivaa. HirveÀ ihminen, kun olen niin asetin jo yhden toivomuksenkin matkaa ajatellen.

Olen tÀÀllÀ kertonutkin, ettÀ avun pyytÀminen on minulle todella vaikea ja arka paikka. Mutta ei mahdotonta, tai oikeastaan, on. NimittÀin, jos aikuinen ei ole minulle tuttu, en kerta kaikkiaan pysty kysymÀÀn apua. Ajatus siitÀ, ettÀ joku uusi joutuisi auttamaan minua ja hÀn nÀkisi kuinka paljon tarvitsen apua... Ei, en pysty siihen. SiispÀ joku tuttu opettaja lÀhtee ainakin sinne. Nyt kuitenkin unohdetaan ylÀkoulu ja siirrytÀÀn jo tulevaisuuteen!


Jatko-opinnot

KyllÀ, totta se on, vaikka ei minusta uskoisi. TÀllÀ hetkellÀ ysiluokka menossa eli toisin sanoen, ALLE 10-kuukautta niin peruskoulu on ohi, en tiedÀ mitÀ sanoa. H-U-L-L-U-A! Jos ysiluokka kuluu yhtÀ nopeasti kuin kasi, niin minÀ olen jo lukiossa ennen kuin ehdin kissaa sanoa. NÀin syksyllÀ alamme jo tekemÀÀn opon kanssa keskusteluja, koska maaliskuussa on jo yhteishaku.

KyllĂ€, eli eihĂ€n tĂ€ssĂ€ ole kuin puolivuotta niin pitÀÀ tietÀÀ minne hakee. Olen jo pÀÀttĂ€nyt, ettĂ€ kĂ€yn vielĂ€ Oriveden lukion ja sitten lĂ€hden kauas pois tÀÀltĂ€. Minun jatko-opinto suunnitelmat vaativat kuitenkin paljon enemmĂ€n suunnittelua ja sopimista mitĂ€ muilla, koska sairauteni vaikuttaa niin paljon kaikkeen. PidĂ€mme varmaan useita suunnittelupalavereita oponi ja luokanvalvojani kanssa. TĂ€stĂ€ tulee kuitenkin ehdottomasti lisÀÀ sisĂ€ltöÀ syksyn mittaan ja h-hetkeĂ€ ennen ja sen jĂ€lkeen, nimittĂ€in, kun yhteishaku koittaa. 



4H-työ

En tiedÀ muistatteko, mutta minunhan piti mennÀ tÀnÀ kesÀnÀ kesÀtöihin 4H:lle leirinohjaajaksi, mutta valitettavasti leirit peruuntui ja minun ei olisi ollut mitÀÀn jÀrkeÀ mennÀ heidÀn toimistoonsa pyörittelemÀÀn peukaloita ja kuittaamaan siitÀ palkka. Ei missÀÀn nimessÀ, jonka takia työ vaihtui syksyyn ja oikeastaan nÀin on paljon parempi. Miksi nÀin?

KesÀllÀ olisin ollut pelkÀstÀÀn leirinohjaajana, mutta nyt olen vÀhÀn siellÀ sun tÀÀllÀ tÀmÀn syksyn. Työ on todella monipuolista ja mikÀ parasta, pÀÀsee tutustumaan moniin kymmeniin eri lapsiin ja heidÀn kanssa työskentelemÀÀn. Olen tÀnÀ syksynÀ mukana niin kerhotoiminnassa, leiritoiminnassa, erilaisissa tapahtumissa ja itseasiassa minulla on myös tapaamisia erityislasten kanssa, mutta en tietenkÀÀn saa siitÀ kertoa sen enempÀÀ.

 Itseasiassa työni alkoi jo, sillĂ€ olin mukana 4H-Oriveden jĂ€rjestĂ€mĂ€ssĂ€ eskarilta ykkösille tapahtumassa! Se oli niin ihana nĂ€hdĂ€, kuinka innokkaita he olivat ja odottivat suorastaan koulun alkua. MeillĂ€ oli sellainen piste, sekĂ€ kiertelin ja juttelin siellĂ€ sun tÀÀllĂ€. PelkĂ€sin, ettĂ€ kuinkakohan moni nauraa minulle, mutta Samuel, mites kĂ€vikÀÀn? Kukaan, ei yksikÀÀn lapsi edes katsonut minua mitenkÀÀn oudosti. Se oli ikimuistoinen tapahtuma. Se 4H jutuista ja siirrytÀÀn kĂ€sittelemÀÀn syksyĂ€ blogin ja tĂ€mĂ€n somen osalta!


Blogi- ja Instagram sisÀllöt

Nyt pÀÀstiin asiaan nimittÀin mitÀ syksy tuo tullessaan blogin osalta ja voin sanoa, ettÀ paljon. EnsinnÀkin, kaikki tÀysin suoraan sanottuna turhat blogit ovat historiaa. TÀnÀ syksynÀ painotetaan todella paljon syvÀllisiin aiheisiin, toki testi- ja My Day blogeja tulee myös. Itseasiassa heti seuraava blogi on todella syvÀllinen.

Toinen ehdoton pÀÀpaino tulevissa sisĂ€llöissĂ€ on lyhytkasvuisuus. Tavoitteeni on, ettĂ€ jokaisessa blogissa olisi lyhytkasvuisuudesta jotain koska senhĂ€n takia tĂ€tĂ€ teenkin. Toki myös sen takia, ettĂ€ saisin ja olen saanutkin niin hyviĂ€ ystĂ€viĂ€. Kiitos kaikesta. Blogiputkista sen verran, ettĂ€ yksi lyhytkasvuisuuteen liittyvĂ€ ja yksi somettamiseen liittyvĂ€ blogiputki on tulossa. Samuel muuten? Eikös tuon some blogiputken pitĂ€nyt olla jo maaliskuussa? 

No tuotaa... MyönnÀn, tai no. Te tiedÀtte, tÀÀllÀ asiat venyy ja aika paljonkin... SyksyllÀ tulee muutamia yhteistöitÀ, maksimissaan neljÀ, mutta olen ajoittanut ne niin, ettÀ kerran tai maksimissaan kaksi kertaa kuussa. Kiitos muuten kaikille, jotka laittoivat minulle mielipiteensÀ siitÀ, kuinka usein yhteistöitÀ saa olla. Muutenkin, periaatteet ja kriteerit, joista puhuimme silloin siinÀ yhteistyö info blogissa, pÀtevÀt syksyyn. Ne eivÀt missÀÀn nimessÀ saa hallita tai valtaamaan tÀtÀ syksyÀ blogien osalta.


Tavoitteita itselle

Se olisi jo kuulkaa viimeinen aihealue, mutta vaikein sellainen toteuttaa. NimittÀin tavoitteet itselleni. Yksi ehdoton tavoite on se, ettÀ työstÀn entistÀ enemmÀn positiivisen ajattelun ja mielen hyvÀksi. NÀkisin asian kuin asian aina positiivisella tavalla ja miten kömmÀhdyksistÀ on suunta vain ylöspÀin. Toinen tavoite on, ettÀ osaisin olla itselleni armollinen. Aina ei tarvitse olla hirveÀ kiire tai tekemÀssÀ jotain. Aina en osaa auttaa, mutta en syyttÀisi siltikÀÀn siitÀ itseÀni.

Loppusanat

No niin! Nyt eletÀÀn jo maanantaita ja huomenna itseasiassa tĂ€mĂ€ blogi julkastaankin EnsimmĂ€istĂ€ kertaa itseasiassa kirjoitan alkutekstit vasta sitten, kun olen saanut tĂ€mĂ€n tĂ€ysin editoitua, viimeisteltyĂ€ ja oikoluettua. Pakko muuten jakaa tĂ€hĂ€n vĂ€liin yksi hauska fakta. Kun aloin kĂ€sikirjoittamaan tĂ€tĂ€ torstaina, luulin, ettĂ€ tĂ€ssĂ€ ei onneksi kestĂ€ kuin pĂ€ivĂ€, mutta totah. 

Nyt on maanantai ilta ja juuri Àsken tuli tÀysin valmiiksi. Eli, kesti ja aika kauankin. NeljÀ, melkein viisi pÀivÀÀ jopa. Herttinen sentÀÀn, sanon minÀ. Kuitenkin! Olisi kiva kuulla, ettÀ mitÀ teidÀn syksy tuo tullessaan ja mitÀ odotat tÀltÀ syksyltÀ? Kiitos paljon, kun luit ja nÀhdÀÀn taas!! Kiitos ja mooikka mooiiii!

TĂ€ssĂ€ vĂ€hĂ€n mun muita someja.😊

Discord serveri: //discord.gg/USBXsH99Gs

Instagram: Samuelin_blogi

WhatsApp: 0403779896

Snapchat: samuelin_blogii

Haluatko tukea blogia ilmaiseksi? Liity ihmeessÀ oikeasta sivupalkista sinistÀ nappia painamalla lukijaksi.










Ei kommentteja:

LÀhetÀ kommentti

MikÀ on lyhytkasvuinen? / MinkÀlaista on olla se?

 Hei kaikille! Nyt tulee varmasti pisin, mielenkiintoisin ja paras blogini ikinĂ€ joten kiva ettĂ€ olet tullut lukemaan tĂ€tĂ€. TĂ€mĂ€ on herkkĂ€ a...