lauantai 18. maaliskuuta 2023

Lyhytkasvuinen ja koululiikunta

 


Moikkaa ja tervetuloa lukemaan uutta blogia!

Lauantai! Viikon toisiksi paras päivä, perjantai on kyllä vieläkin suosikkini. Mikä on sinun lempipäiväsi? Onko jotain suunnitelmia tälle päivälle? Minulla on videoiden editointia ja suunnittelua. Aika tylsä päivä kyseessä. Tai no, on minulla muutakin. Itseasiassa yksi kesätöihin liittyvä kohtaaminen, josta lisää myöhemmin ja tänään minä pääsen haastattelemaan yhtä yhteen kirjoitukseen.

Aika touhu päivä sitten kuitenkin luvassa. Sunnuntain aion maata sängyssä, sen olen päättänyt. Miten muuten sinun viikonloppusi on mennyt? Ostitko karkkia? Mun piti ostaa Lidlistä alennuksesta, mutta eihän siellä tietenkään ollut alennusta juuri tänä viikonloppuna. Nyt kuitenkin me tiedämme, että mitä pitää tehdä. Mennä itse blogin pariin!

Johdantoa

Koulu-liikunta. Tai otetaan tässäkin laajemmin. Liikunta. Se on oikeasti elintärkeää, niin henkinen-, psyykkinen- ja fyysinen hyvinvointi pysyy kunnossa. Jokainen meistä tarvitsee liikuntaa. Kaikki eivät kuitenkaan pidä liikunnasta erinäisten syiden takia. Minäkään en pidä liikunnasta joissain tilanteissa, mutta liikunta itsessään on minusta todella kivaa ja tärkeää.

Entäs koululiikunta? Se jakaa varmasti vielä enemmän mielipiteitä, erinäisten ja varmasti hyvien syiden takia. Minusta koululiikunta on kivaa, mutta. Siihen liittyy vahvasti mutta-sana, jonka lyhytkasvuisuus on aiheuttanut. Tätä pohdimme tänään, tervetuloa mukaan!

Lyhytkasvuinen ja koulu-liikunta

Aloitetaan jälleen alakoulusta, blogissa itseasiassa toistuu aikalailla sama kaava kuin viime kirjoituksessa. Suunnitellessani tätä blogia aloin mietiskelemään ja pönkimään muistojani, nimittäin 1-2.lk liikunnantunneista. Minkään näköisiä muistikuvia ei ole jäänyt. Ehkä tästä voidaan tehdä johtopäätös, liikunnat meni hyvin.


Entäs 3.lk? Voisin kuvata sitä kyseenalaistamisen vuodeksi koulu-liikunnan osalta. Rupesin kyseenalaistamaan ja paljon. Miksi en voi tehdä kaikkea mitä muut tekevät? Miksi avustaja pyörii koko ajan minun ja ryhmäni kanssa? Miksi minulla ei ole yhtäläisiä taitoja muiden kanssa?¨

Tuossa on vain murto-osa kysymyksistäni. Aloin tajuamaan, että olen erilainen. En ole yhtä hyvä kuin muut. En pysty samaan. Silloin jotenkin heräsin, että hetkinen. Minähän tarvitsen liikunnassa ihan hirveästi apua ja takiani täällä edes on avustaja. Sen tajuaminen satutti ja haittasi. Muistan kuinka pelasimme yhden kerran jalkapalloa sellaisella alakentällä. 

Silloin kiinnitin ensimmäistä kertaa huomiota, että minähän olen sivussa ohjaajan kanssa. Ensimmäistä kertaa liikunnan tunneilla mieleeni juolahti myös ajatus, "miksi olen erilainen ja huonompi verrattuna muihin?".

Aika nopeasti sain syyn selville. Lyhytkasvuisuus. Oikeassa pelissä olisi ollut liian vaarallista, joka on tottakin. Se vain tuntui siltä, että olisin ongelma ja taakka. Taakka, koska ohjaaja joutuu tulemaan tunneille vain minun takiani. Ilman minua, ohjaaja voisi olla jossain muualla ja muita auttamassa.


Nelosella tunteeni voimistui, ihan kuin uinnissakin. Muistan ajatelleeni, että nyt tajuan kuinka toisen- ja vääränlainen olen verrattuna muihin. Muut pystyivät, tekivät ja pelasivat. Minä olin sivussa ohjaajan kanssa. Se tuntui niin erilaiselta ja nololta. En ikinä saanut kokea tai nauttia samalla tavalla kuin muut. Muut saivat jo hien pintaan, mutta miksi minä olisin saanut? Enhän edes pystynyt tekemään mitään.

Luistelut olivat minulle kaikista pahimpia. Erilaisuus oikein paistoi läpi. Ajattelin, että olen viallinen, sillä kaikki muut pystyivät luistelemaan "normaalisti". Ensinnäkin, olen varmaan puhunutkin täällä, mutta minulla oli kaksiteräiset luistimet. Se aiheutti jo heti erilaisuuden tunnetta. Toiseksi, avustaja tuli kanssani aina jäälle ja oli vieressäni.

Minusta oltiin ylpeitä, kun pysyin pystyssä 10 sekuntia. Toiset menivät päästä päähän melkein siinä ajassa. Silloin vertasin koko ajan itseäni muihin ja en tajunnut, että minua ja muita ei voi mitenkään mitata samalla tavalla.


Mitä vanhemmaksi tulin, sitä hirveämmäksi liikuntatunnit meni. En enää pystynyt nauttimaan liikkumisesta ja liikuntalajien opettelusta. Ainoa mikä päässäni pyöri, oli negatiivisuus ja itseni vertaaminen toisiin. Ajattelin silloin, että tasa-arvon nimissä olen samalla viivalla kuin muut, koska minulla on avustaja.

Siltihän liikunnansuorituksiani ei voi verrata muihin. Sain liikunnan numeroksi 8 todistukseen alakoulussa. Olin yllättynyt, mutta en alkanut vielä ajattelemaan negatiivisesti. Sitten tuli muiden mielipiteet. Minulle sanottiin kokoajan, että sain säälistä, tyhjästä ja epäreiluuden nimissä kyseisen numeron.

Silloin mukamas tajusin. Tämähän on ihan väärin. Muut saa kasin, vaikka pystyy tekemään tuhat kertaa minua paremmin. Rupesin taas vertaamaan suoraan, että jos muut saa kasin, minunhan pitäisi saada siis vitonen. En tajunnut ollenkaan, että numero perustuu omaan taitotasoon, ei mihinkään yleiseen!

Toinen tärkeä seikka, mitä en huomioinut: liikunnan numerosta 50% muodostuu motivaatiosta ja sinnikkyydestä. Olin todella motivoitunut ja sinnikäs, yritin, yritin ja yritin aina parhaani. Tuijotin vain muiden taitoa ja omaa osaamattomuuttani verrattuna toisiin. Faktoja en tutkinut tai edes halunnut kuulla. Pidin niitä väärinä.

 

(8-9.lk liikunnasta kuvia)

Yläkoulun liikunta-tunnit

Sitten tuli yläkoulu. Oikeastaan seiskaluokan liikunta. Se oli opettelua. Minä, avustajani ja liikunnanopettaja, olimme kaikki vähän pihalla, että mitä minun pitäisi tehdä niillä tunneilla. Minun kantani oli asiaan selvä: jos vaan turvallisuus on taattu, haluan osallistua kaikkeen. Seiskalla tämä ei toteutunut, valitettavasti. 

Jos olimme liikuntahallilla, jäin koululle. Jos oli jotain mitä en saanut tehdä, menin lenkille. Joskus en tehnyt mitään. Se oli tosi vaikeaa ja vaikutti minuun negatiivisesti, olisin halunnut nauttia niistä tunneista. Hypätään kasiluokalle, taitekohtaan.
 
8.luokan liikunta koulussaä

Ohjaajani vaihtui, mutta ajattelin kaiken pysyvän ennallaan. Minuun ei luoteta, mitään ei saa tehdä ja kaikki on liian vaarallista. Ei sinne päinkään. Ensinnäkin, opettaja oli heti puolellani. Hän oli sitä mieltä, että minun pitää saada liikkua, tutustua eri liikuntalajeihin, mutta kunhan turvallisuus voidaan taata. Pelkäsin, että jos uusi ohjaajani on tätä vastaan, mutta ei.

Hän jopa keksi sellaisen järjestelyn, että aina kun olemme liikuntahallilla, menen sinne taxilla talviaikaan. Ihan huippu järjestely ja todella iso asia minulle. Se tuntuu, että saan olla muiden kanssa, mennä samaan paikkaan kuin muut ja tehdä samaa mitä muut. Erilaisuus ei niillä tunneilla tule mieleen. 

Vieläkin on vaikeita tilanteita. Esim. alkulämmittelyissä olen aina viimeinen, joka saa juostua tai tehtyä. Se tuntuu nololta, mutta ei pahalta enää. Eihän se kyllä noloakaan ole, vaan ymmärrettävää. Haluan vielä sen sanoa, että ymmärrän sinua, jos koet liikuntatunnit hirveinä, alistavina ja ahdistavina. 

Jokainen nauttii liikunnasta omilla taidoilla. 

Yritä. Yritä kuitenkin nauttia niistä, sellaisilla taidoilla kuin osaat ja juuri omana itsenäsi. Älä vertaa itseäsi ikinä toisiin, se on väärin. Jokaisella on erilaiset taidot koskien liikuntaa, joka tekee meistä värikkään liikuntaryhmän ja sekös on hauskaa. Jokainen tuo omaa väriänsä tunteihin. 

Älä häpeä omia taitojasi, sinä riität! Liikunnasta pitää nauttia ja se tapahtuu, jos olet ylpeä itsestäsi etkä vertaa toisiin, olet ihan erilainen kuin muut. Sinua ja muita ei voi verrata keskenään.

Kiitos paljon, jos jaksoit taas lukea ja nähdään taas. Mooikka mooiii!





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Mikä on lyhytkasvuinen? / Minkälaista on olla se?

 Hei kaikille! Nyt tulee varmasti pisin, mielenkiintoisin ja paras blogini ikinä joten kiva että olet tullut lukemaan tätä. Tämä on herkkä a...