maanantai 5. kesäkuuta 2023

PERUSKOULU OHI!


Moikkaa ja tervetuloa lukemaan uutta blogia!

"PERUSKOULU ON OHI!

2014 alkoi ekaluokka. Pieni, tietämätön ja huoleton Samuel aloitti 9-vuotisen matkansa. Nimittäin peruskoulun. Tuolloin en tiennyt mistään mitään. En osannut käsittää, että peruskoulu voisi päättyäkin.
Alakoulu alkoi parakeissa kunnes pääsimme remontoituun kouluun. Ensimmäiset itsetunto-ongelmat ja muihin vertaamiset alkoivat kolmosella.

Näistä olen puhunut paaljon blogeissa. En tiennyt, että mitä niistä seuraisi. En tiennyt, että tulisinko pääsemään niistä ikinä eroon. Silloin tuntui ainoastaan, että olen erilainen liikuntatunneilla, huonolla tavalla. Kutosella olin todella epävarma. Epävarma kaikesta. Etenkin itsestäni.

En edes tiennyt, että miksi olen täällä. Tein kysymyksiä tasaisin väliajoin, ”miksi olla täällä, kun ei ikinä voi elää samalla tavalla mitä muut?” 
Luulin, että en ikinä voisi hyväksyä itseäni, sairauttani ja sen tuomaa taakkaa mitä aiheutan muille. Olin negatiivinen ja epävarma. Olin varma, että erilaisuus on huono asia.

Ajattelin, että olen huonompi ja en tule ikinä pärjäämään, koska olen sairas ja lyhytkasvuinen. ”Tulenko ikinä pääsemään eteenpäin?” Nyt, kolme vuotta myöhemmin. Tiedän, että minulla on tarkoitus. Tiedän, että minä en ole vain taakka. Lyhyyteni, sairauteni ja haasteet eivät tee minusta huonoa ihmistä, joka ei pärjäisi elämässä.

Pärjään, jos suhtaudun itseeni ja erilaisuuteni positiivisesti ja menen kohti unelmiani. Välittämättä pätkääkään, että olen 109cm pitkä ja, että fyysisiä haasteita löytyy. Yläkoulun aikana olen kasvanut henkisesti ihan valtavasti, saanut rohkeutta ja ymmärtänyt, että kuka todella olen. Nähnyt ja tajunnut, mitä pystyn tekemään.

Ymmärtänyt sen, että erilaisuus on vain rikkaus. Sairaus, ulkonäkö ja taustamme tekevät meistä meidät. Erilaisuus tekee meistä jokaisesta arvokkaan yksilön. Tässä kaverit, ystävät (🧡), perhe, opettajat ja sinä myös. Kaikki lähiympäristöni muodostavat ihmiset. Olette auttaneet ja nostaneet minut ylös sieltä missä olin seiskalla. On aika sulkea yksi ovi, jotta toinen avautuu. On aika päättää haikein, mutta innovaisin mielin peruskoulu.

Kiitos opettamisesta, Oriveden Yhteiskoulu.

Onnea ihan jokaiselle, todistuksesta huolimatta! ❤️🥺

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Mikä on lyhytkasvuinen? / Minkälaista on olla se?

 Hei kaikille! Nyt tulee varmasti pisin, mielenkiintoisin ja paras blogini ikinä joten kiva että olet tullut lukemaan tätä. Tämä on herkkä a...