maanantai 26. heinäkuuta 2021

Miten Korona on vaikuttanut elämääni?



⚠️VAROITUS⚠️ TÄSSÄ ON TODELLA PITKÄT ALKUTEKSTIT, JOS ET JAKSA LUKEA KANNATTAA KELATA KOHTAAN, JOKA ALKAA SANALLA "NYT" ⚠️LUKIJAA ON VAROITETTU⚠️

Tänään jutellaan koronasta ja ehkä jostain muusta en tiedä vielä mitä kirjoitus tuo tullessaan! 

Hei kaikille!

Ennen mitään mulla olisi yksi toive nimittäin mua on autettu/tuettu todella paljon tässä blogissa ja discordissa, mutta yks tyyppi on ollut aivan super ja on käyttänyt ihan sikana aikaa mun blogin ja discord serverin tekemiseen ja oon kiittänytkin häntä, mutta haluan nyt antaa hänelle enemmän. (HUOM! Te kaikki olette kyllä tukeneet ja antaneet ihanaa palautetta) Pyydän nyt niin paljon, että voisitte lisätä hänet kaveriksenne snäpissä, koska hän on huipputyyppi niin kuin te kaikki! Olisin erittäin onnellinen, jos kävisitte tekemässä sen. Hänen Snapchat nimensä on: lauri_kilpaauto ja jos haluat todella aktiivista, ystävällistä discord serveriä, ja jossa on paljon giweavayta niin suosittelen liittymään myös hänen dc servulle: https://discord.gg/qzusYywnC5

Kiitos!

Tänään on aiheena korona, mutta sitä ennen haluan jutella vähän blogien aikatauluista. Oon ruvennut muuten käyttämään vähän rennompaa kirjoitustyyliä ja olisi kiva kuulla mielipide siitä! Tervetuloa blogin pariin!

Mä olen miettinyt, että nykyään tulee vain kaksi blogia viikossa maanantaina ja perjantaina. Näin loma aikana klo 11, mutta arkena klo 15. Hei, mä näen, että sä yrität mennä ottamaan seuraamisen pois, mutta anna mä selitän miksi tein tän päätöksen. Ainoa syy oikeastaan on se, että haluan saada enemmän aikaa tehdä blogi, että siitä tulisi mahdollisimman hyvä, pitkä, hauska ja, että se olisi laadukas. Toivottavasti ymmärrätte! Mulla ois myös unelma, että saisin 100 lukijaa, joten olisin tuhannesti kiitollinen, jos painaisit vasen yläkulmaa ja sitä sinistä nappia, koska se on ilmaista ja tukee mua paljon! 

Nyt on jo melkein puolitoistavuotta tätä korona-aikaa jo eletty ja täytyy sanoa, että onhan se ottanut aina välillä voimille ja nyt haluan avata, että miten se on vaikuttanut minuun? Täytyy sanoa, että korona alkoi niin rajusti, että eihän sitä ehtinyt edes melkein tajuta mitä tapahtui, kun vasta ajan kanssa. Ensimmäisessä etäkoulu ajassa oli ehkä pahinta tylsyys ja se, että ei voinut oikein nähdä isovanhempia, joka oli oikeasti iso juttu. 

Me sit onneksi soiteltiin aika tiuhaan tahtiin niille ja se oli kyllä hyvä päätös, 
koska nekin oli todella hämillään vielä siitä, että he olivat oikein riskiryhmässä. Itseasiassa mäkin olen riskiryhmässä, mutta palataan siihen vaikka myöhemmin. Toinen huono asia oli tylsyys, mutta sen mä hoidin pois lenkkeilemällä. Siis oikeesti, jos ette lenkkeile niin suosittelen kokeilemaan!! Etenkin metsässä lenkkeileminen on vain parasta!! Mä oon ottanut kuvia mun yhdeltä lenkiltä tätä blogia varten joten ruvetaan käsittelemään niitä! Tää korona on ainakin saanut monet ihmiset arvostamaan metsiä mukaan lukien mutkin. Metsässä on vaan niin ihana juosta ja katsellä metsiä ja auringonlaskuja tai vaikka vaan taivasta.

 Mä muistan sillon, kun oltiin etäkoulusssa niin jostain syystä tuijotin aina metsässä taivasta monia minuutteja jopa. 


Aurinkoa oli myös aina ihana katsella, koska se antoi motivaatota, se antoi lämpöä ja valoa sekä se muistutti siitä, että kevät on jo pitkällä! 

 Metsää itsessään oli mukava katsella, koska se oli jotenkin todella rauhoittavaa!

Koulunkäynnin puolesta ala-asteen etäopetus oli todella kivaa, koska sai nukkua myöhempään ja en ollut vielä silloin niin kiinnostunut koulusta. Miten teillä muuten hoidettiin etäopetus? Meillä oli paljon virtuaalisia tapaamisia ja sitten alakoulussa käytettiin Google Classroom sovellusta mistä näkyi tehtävät.

Pahinta siinä ajassa oli se, että yläkoulu oli alkamassa ja se oli minulle muutenkin vaikeaa, mutta etäily muutti sen vielä pahemmaksi. Yläkoulussa odotti monia haasteita mitä olisi ollut helppo hoitaa lähinä. Esim. en päässyt tutustumaan uuteen avustajaa, opettajaan tai itse kouluun ollenkaan. Ainoa mitä koulupsykologi onneksi oli puhelu rehtorin kanssa. 

Sitten oikeastaan hypätään ajassa 2020 syksyyn, jolloin korona alkoi taas tulemaan. Sen mukana alkoi tulla maskienkäyttö, joka oli seuraava ongelmani. Mulla on siis luonnollisesti pienemmät keuhkot, pienemmät hengitystiet ja sen myötä hengitys muutenkin vähän vaikeampaa muutenkin, mutta maskinkäyttö on miltei mahdotonta minulle, koska pyörryn aika nopeasti, koska en saa melkein yhtään silloin hengitettyä. Oikeastaan ainoa paikka milloin pakotan itseni käyttämään maskia on isot kaupungit, kuten vaikkapa silloin Tampereen ratikassa. 

Sitten ei oikeastaan vaikuttanut mitenkään, mutta maaliskuu 2021 tuli taas etäopetus, joka oli jostain syystä mulle tosi raskas, koska en voinut jutella tai puhua kenellekkään kuin koulussa. Tehtäviä oli ainakin vähän, että siitä en kyllä valita. Sinä aikana taas kävin metsässä paljon, ja joo. Aiemmin viittasin siihen, että kuulun riskiryhmään ja niin kuulunkin nimittäin 2. ryhmään juuri noilla pienempien hengitysteiden ja keuhkojen ansiosta. Nyt voisin kertoa hieman ajatuksiani korona-ajasta. Päällimmäisenä mulle tulee ehkä koko ajan pelko niiden vuoksi, joille tauti on vaarallinen. Olen oppinut myös vastuullisuutta ihan hirveästi koronan takia, että meistä jokainen on vastuussa taudin leviämisestä. Ja kyllähän sitä sinnikyyttäkin tarvitaan koko ajan enemmän, että jaksetaan tää aika. Etenkin täys sulku ajat, niin olihan ne mielenterveydelle koettelevia.

Tähän loppuun haluan vielä sanoa, että tsemppiä ja rakkautta jokaisen korona arkeen kyllä me tää vielä hoidetaan kotiin, ja saadaan elää normaalia elämää! Tähän loppuun haluan sanoa, että kannattaa ottaa mun ig haltuun, koska sinne tulee aina kysymyksiä tulevista blogeista! Kuten esim. tiistaina tulee tärkeä kysymys:) Mun ig on samuelin_blogi Kiitos!

Kiitos, kun luit ja muistahan laittaa palautetta, jos oli hyvä tai huono!:) 










8 kommenttia:

Mikä on lyhytkasvuinen? / Minkälaista on olla se?

 Hei kaikille! Nyt tulee varmasti pisin, mielenkiintoisin ja paras blogini ikinä joten kiva että olet tullut lukemaan tätä. Tämä on herkkä a...