maanantai 16. elokuuta 2021

HARRASTAMISEN MERKITYS NUORELLE/MINULLE


Tänään meillä on aiheena harrastukset ja ylipäätänsä harrastaminen, mutta sitä ennen muutama mainostuksen sanainen.

Hei kaikille! 

Uutta kouluviikkoa pukkaa päälle ja myöskin harrastukset alkavat ja tänään itseasiassa jutellaan niistä. Itseasiassa tän idean mulle antoi äiti, joten jos luet tätä nii kiitos ideasta! 

Jos sua ei mainostukset kiinnosta, skippaa seuraava kappale!;) 

Nyt haluan vielä kiittää, että olet taas lukemassa tätä ja nyt alan taas panostamaan blogiin kunnolla eli joka viikko tulisi kaksi blogia näin maanantaisin  ja perjantaisin klo 15. Uskomatonta, että teitä on jo siellä yli 90 lukijaa ja haluan kiittää teitä sydämeni pohjasta, että olet liittynyt tän blogin lukijaksi ja toivottavasti voin vastapalvelukseksi tehdä hyvää sisältöä. Isoin unelmani olisi saada 100 lukijaa, joten jos millään haluaisit/viitsisit liittyä lukijaksi olisi super mahtavaa, se olisi ilmaista ja tukee mua enemmän kuin arvaatkaan. Jos en ansaitse mielestäsi sataa lukijaa, niin ei sitten tarvitse, mutta muuten olisi mahtavaa, jos kysyisit sun tutuiltakin, että voisiko liittyä lukijaksi. Voit liittyä, kun painat oikeaa yläkulmaa ja sinistä lue nappia!;) Kiitos ihan super paljon, jos liityit lukijaksi, mutta nyt itse blogiin!


Mulle on aina ollut iso osa elämää harrastukset ja kerhot, koska niissä saa kavereita, harjoitellaan sosiaalisia taitoja ja joku tietty asia mitä harjoitellaan (esim. parkour) Mä oon ollut elämäni aikana monissa kerhoissa, mutta tänä syksynä mulla starttaa erityisliikkujien uintikerho, tästä en valitettavasti sen enempää voi kertoa, sit mulla alkaa se haaste kerho ja vielä ruokatreffit kerho. Mä voisin itseasiassa teille näyttää, että mitä niissä kerhoissa tehdään. 

Haastekerhon idea: Haastekerhossa annetaan nuorille mahdollisuus yhteisönä tuottaa sisällöllistä mediaa ja oppia uutta toisiltaan. Haastekerhossa nuoret suunnittelevat kevääksi erilaisia haasteita, joita he Nuorten kampuksella kuvaavat Nuorten kampuksen –youtube kanavalle. Nuoret saavat miettiä vierailijat haasteisiin tai erilaisia teemoja, joita haasteissa käsitellään. Kuvauslupa vaaditaan.

Ruokatreffit kerhon idea: Ruokatreffeillä perehdytään helppojen ja ravitsevien välipalojen sekä ruokien valmistamiseen ja niiden yhdessä tekemiseen. Jokaisen kerran lopuksi valmistetut herkut syödään yhdessä.


Tänä vuonna mulla ei itse harrastuksia ole kuin satuteatteri, joka sitten päättyy aina helmikuussa. Me kehitetään siellä aina kokonainen näytös ja esitetään se sitten helmikuussa yleisölle. Musta on niin ihanaa huomata, että enään ei ole suorastaan mitään esteitä mihinkään kerhoon. Yleensä mulla on aina tapana laittaa viestiä kerhonohjaajalle, että voinko tulla niin ei mitään estettä, oli sitten jotain rajoitteita tai ei. Mua on aina jännittäny mennä kerhoihin, mut sit kun kaikki on tullu jo tutuks nii huomaan, että siellä on ihan parasta olla! Musta kerhossa parasta on se, että pääsee oppimaan, toimimaan ryhmässä ja kokee onnistumisen tunteita. Jos sulla ei tänä syksynä oo mitään harrastusta, niin suosittelen sua lämpimästi tsekkaamaan sun kaupungin kerhotarjonnan ja harkitsemaan liittymistä. 

Meidän koulussa on myös sellainen ihan paras koulunuoristyöntekijä, jonka kanssa aina puhun ja se suunnittelee näitä kerhoja niin sekin juuri totesi, että nämä oikeesti auttaa nuoria. Yksi iso hyöty on myös se, että mun itsetunto on kohentunut kerhojen myötä todella paljon! Ennen ajattelin, että en pysty tekemään mitään, mutta kerhojen myötä olen alkanut huomaamaan, että pystyn tekemään melkeinpä mitä vaan pienellä sovelluksella. 

Haluan vielä puhua Orivedestä sen verran, että tämähän on vain pikkukaupunki, mutta jos joku asia täällä hoidetaan hyvin niin ne on nuorten asiat. Suomessahan on on tällä hetkellä hanke nimeltä Harrastamisen Suomen malli, jossa tavoitteena on antaa maksuton ja mieluinen harrastus kaikille koulupäivän yhteydessä. Esim. meillä hakee bussi koululta ja bussissa oppilaille tarjoillaan maksuton välipala ja viedään kerho paikkaan. Kerhot on myös suunniteltu oppilaiden toiveita silmällä pitäen. Nyt seuraa isoin yllätys ainakin minulle kun kuulin tästä ekaa kertaa. Orivesi on pikkukaupunki, mutta tänne on myönnetty tätä hankerahaa, jolla tarjotaan maksuttomia kerhoja niin 66 000e, joka on minusta ihan uskomaton summa. Huomaa, että kyllä nuorten asiat ovat tärkeitä.

Kiitos todella paljon lukemisesta ja olisi super mahtavaa, jos laittaisit tuohon alas palautteen, että mitä tykkäsit tästä vaikka tämä vähän erinlainen blogi olikin. Nähdään taas perjantaina, moikka moi!


1 kommentti:

  1. Hyvä kirjoitus, taidan hakea tietoa tuosta harrastamisen mallista!

    VastaaPoista

Mikä on lyhytkasvuinen? / Minkälaista on olla se?

 Hei kaikille! Nyt tulee varmasti pisin, mielenkiintoisin ja paras blogini ikinä joten kiva että olet tullut lukemaan tätä. Tämä on herkkä a...