lauantai 18. syyskuuta 2021

100 LUKIJAA Q&A

 


Hei kaikille!

Tänään on luvassa Q&A, mutta ennen sitä niin vähän höpöttelyä taas tähän väliin.

100 lukijaa on mennyt täyteen, joka on oikeasti ihan älytöntä. Tuntuu, että en kiitä teitä tarpeeksi, mutta oikeasti haluaisin kiittää teitä miljoonasti, että olet ollut mukana menossa. Tästä on tullut mulle jo ihan vakituinen osa elämää ja oon siitä niin onnellinen. En edes ajattele niinkään, että olette "lukijoita" vaan, että olette ystäviä minulle. Voisin kiittää loputtomiin teitä, mutta teen tähän aiheeseen liittyen oman blogin joten haluan vain tässä sanoa, että KIITOS.

Tosiaan ensimmäinen spesiaali on Q&A johon kysyin kysymyksiä, kiitos kaikille kysyneille! On mahtavia kysymyksiä tarjolla joten eiköhän ruveta vastailemaan.

Kysymys 1. Onko sulla tulevaisuudensuunnitelmia?

Mun unelma ammatti olisi ehdottomasti erityisopettaja, koska rakastan koulua, opettamnista ja lapsia! Oon miettinyt meneväni joko Tampereelle ilmaisutaito lukioon tai lukio ja media alan kaksoistutkinto. Voisin avata tätä lisää jossain toisessa blogissa.

Kysymys 2. Lukio vai amis?

Mulla on aika ristiriitaiset ajatukset tästä, sillä on joitain asioita mitkä on lukiossa paremmin, mutta jotain mitkä on amiksessa paremmin. Lukiossa on usein tosi fiksuja, kohteliaita ja halukkaita opiskelemaan kunnolla mitä taas joissain ammattikouluissa ei ehkä ole. Meidän Oriveden ammattikoulu on tästä hyvä esimerkki, tiedän yhden joka oli siellä auto alalla, ja kerran niille tuli testi missä kysyttiin allekkain kerto ja jakolaskuja eivätkä heistä suurin osa osannut yhtään laskea niitä. Eli siellä opetuksen laatu voi olla vähän huonoa ja kaikki huithapelit menee sinne yleensä, mutta riippuu paljon amiksesta. Esim. mun isoveli opiskelee Hervannassa sähkö- ja koneasentajaksi ja niillä on todella laadukasta opetusta. Lukiossa on taas se, että siellä on niin paljon työtä sen opiskelun eteen, mutta toki se on hyödyllistä. Toinen asia on se, että lukiosta ei pääse suoraa töihin vain pitää mennä vielä jatko-opiskelemaan.

Kysymys 3. Mistä ruuasta pidät ja mitä teet vapaa-ajalla?

Minä yritän olla olematta nirso ja osata arvostaa jokaista ruokaa, mutta jos pitäisi sanoa ihan lempi ruoka niin kyllä se pizza on. Kaikista paras pizza on ehdottomasti kotipizzan monster pizza. Aivan loistava pizza! Vapaa-ajalla käyn harrastuksissa, juttelen paljon Discordissa, pyrin käymään paljon metsässä rauhoittumassa ja pelaan Minecraftia. Siinäpä mun vapaa-aika kiteytettynä:) Toki mä oon kaikissa koulun hankkeissa mukana, että se vie myös aika paljon aikaa.

Kysymys 4. Mistä tykkäät koulussa ja ootko vielä peruskoulussa?

Heti, kun näin tämän kysymyksen niin mietin, että tästä vastauksesta tulisi romaanin pituinen, jos kertoisin kaikki mistä pidän koulussa, mutta yritän tiivistää tästä lyhyen ja ytimekkään. Ai niin, olen muuten 8.lk eli olen vielä peruskoulussa. Koulussa on tosi monia kivoja asioita, mutta parhaimpia on onnistumisen kokemukset, sosiaalisten suhteiden parantaminen, luotettavat aikuiset joille puhua ja se, että opit uusia asioita joilla saat mieluisen työn itsellesi. Koulussa saa minusta todella hyvin onnistumisen kokemuksia, kun esim. viittaat tunnilla, saat hyvän numeron kokeesta tai vaikka kun opit jonkun asian mikä on sinulle vaikeaa. Sosiaaliset suhteet parantuvat mielestäni todella paljon, kun teemme vaikka ryhmätöitä tai vaikka juttelemme vain muille. Siinä oppii myös miten puhua ystävällisesti ihmisille.;) Tämä ei koske läheskään kaikkia, mutta jos on jotain mielenpäällä niin tuntuu, että koulussa löytyy aina aikuisia jolle voi aina puhua ja he kuuntelevat ja välittävät. Se on minulle ainakin ollut kaikista parasta koulussa, mutta toki rakastan sitä kun saan kirjoittaa vihkoon muistiinpanoja vaikka kitkasta ja lukea niitä myöhemmin ja oppia siitä koko ajan lisää.


Kysymys 5. Mitkä on sun mielestä hyvän kaverin edellytykset/ Millainen on hyvä kaveri?

Kiitos aivan mahtavasta kysymyksestä. Mun piti itsekin miettiä kauan, että mitä tähän vastaan. Hyvän kaverin pää edellytys on ainakin se, että se hyväksyy sinut juuri tuollaisena eikä rupea kertomaan sinulle, että minkälainen sinun pitäisi olla. Toinen on se, että se tukee ja kuuntelee sua aina kun sulla on asiaa, eikä kerro niistä eteenpäin eli on luotettava. Musta myös huumorintajuisuus olisi todella hyvä olla kaverilla. Se ei saa missään nimessä puhua susta pahaa sinun selän takana ja puhuu sinulle toista ja toiselle toista. Vielä se, että se olisi valmis auttamaan sua asioissa missä sä tarvitset apua ja myös toisinpäin.

Kysymys 6. Mikä sulla on ollut vaikeinta sairauden kanssa?

Taas aivan loistava kysymys, kiitos tästä! Kaikista vaikeinta on ollut ehdottomasti itseni hyväksyminen ja sellainen ajatustapa, että "musta on liikaa vaivaa, jos mua ei olisi niin opettajien ja ohjaajien työ olisi helpompaa ja sitä rataa..." Etenkin just liikunnassa ja käsityössä mun on ollut tosi vaikea vaan hyväksyä se tosi asia, että tarviin niissä apua ja, että mulla on oikeus saada niihin aineisiin helpotuksia tai se, että en vain pysty tekemään kaikkea mitä muut tekee liikuntatunnilla, mutta tämän mä oon mielestäni saanut aika hyvin loppumaan, itseasiassa paljolti teidän takia, koska oon saanut tästä hommasta niin paljon onnistumisen ja hyväksymisen kokemuksia. Kiitos teille taas tuhannesti! Mutta haluan nyt ihan rehellisesti tässä sanoa, että eilenkin tulin monta kertaa sanoneeksi sijaisavustajalle, että "en kai mä nyt varmasti ole vaivaksi, en kai mä nyt lisää sun töitä, mun takia sä joudut olemaan sun omasta luokasta poissa" Niin tämän asian kanssa painin varmaan ikuisesti, mutta pikku hiljaa ymmärrän koko ajan, että se on niiden työtä, mutta taas jos mua ei olis niin niiden työ kyllä helpottuisi aika tavalla. Oho, tein sen taas. Tuo tuli oikeesti ihan automaatti ajatuksena, mutta nyt ehkä tiedätte mitä tarkoitan.

Kysymys 7. Mikä on ollut sun lempivuosi ja miksi?

Ehdottomasti mun lempi vuosi on ollut 2020 eli viimevuosi. Jep, kuulitte oikein juuri koronavuosi. Minä opin sinä vuonna niin monia asioita ja oivalsin paljon, mutta syvennytään siihen kohta. Huomioikaa, että tämä on vain minun kohdallani paras vuosi enkä tarkoita, että se olisi kaikkien paras vuosi. En osaa selittää, mutta kuitenkin isot osanotot ja tsempit kaikille jolle korona on muuttanut elämää, toivotaan että elämä taas palautuisi normaaliksi, kun saadaan se 80% rokotuskattavuus. Mutta 2020 vuonna opin arvostamaan elämän perusasioita kuten luontoa ja omia ajatuksia. Siis se etäkoulu opetti mulle niin paljon sitä, että minkälainen tyyppi mä oon. Muutenkin sinä vuonna aloin tsemppaamaan ihan täysillä koulunkäyntiin ja muutenkin se oli vaan unohtumaton vuosi.

Kysymys 8. Mikä on sun lempi vuodenaika ja miksi?

Mä rakastan kesää, mutta ehkä kuitenkin mun lempi vuodenaika on kevät. Pitkän ja pimeän talven jälkeen se vaan on niin ihana nähdä, kun luonto alkaa heräämään, jäät sulaa, kukkia alkaa näkymään ja aurinko alkaa pilkahtelemaan iltaisinkin.

Kysymys 9. Kerro siitä, että miten sairautesi on vaikuttanut siun itsetuntoon ja miten hyvin oot sinut sen kanssa?

Taas aivan loistava kysymys, kiitos! Moni mun tuttu ei uskoisi, mutta oikeasti juuri sairauteni vuoksi mulla on todella huono itsetunto. Joka asiassa ajattelen, että "ei musta oo tähän, oon lyhyt joten ei musta oo mihinkään ja sitä rataa..." Jotenkin se kun sä olet niin näkyvästi erilainen kuin muut niin ainakin minussa niin se latistaa omaa itsetuntoa. Mutta sitten taas mun itsetunto kasvaa, kun huomaan ne asiat mitä pystyn tekemään. No enhän mä ikinä täysin sinut tule olemaan itseni kanssa, mutta sanotaanko, että oon oppinut elämään sen kanssa. Välillä on niitä huonompia päiviä, kun vaan toivoisi olevansa normaali, mutta se menee kyllä ajan kanssa ohi.

Kiitos kaikille ihan super mahtavista kysymyksistä, mutta myös siitä, että olet ollut mukana tässä bogissa. Te olette antaneet mulle niin paljon tukea ja iloa, että toivottavasti voin edes sitä vähän korvata blogieni välityksellä. KIITOS! 

ps. Ens viikolla saattaa tulla taas joka päivä blogi!:) Top 5 hommia olisi luvassa ehkä!


6 kommenttia:

  1. Tosi hyvä blogi ja Minecraft on se ainoa oikea.
    -Radioaktiivinen Ankka

    VastaaPoista
  2. Nää blogit on tosi hyviä
    -Viltsu 1

    VastaaPoista
  3. Yo tää q&a oli kiinnostavaa luettavaa. tälläinen lukian-tekiän välinen kommunikointi blogin sisällä. ny vaa hyvää blogii lisää.

    ·Natunen

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa! Kiitos todella paljon ihanasta kommentista! Piristi todella paljon heti päivää! Mun tarkoituskin olisi, että saisin välitettyä sitä, että haluan sellaista luonnollista kommunikointia teidän välillä. kiitos paljon!

      Poista

Mikä on lyhytkasvuinen? / Minkälaista on olla se?

 Hei kaikille! Nyt tulee varmasti pisin, mielenkiintoisin ja paras blogini ikinä joten kiva että olet tullut lukemaan tätä. Tämä on herkkä a...