keskiviikko 24. marraskuuta 2021

LYHYTKASVUISEN ARJEN HAASTEET: KOULUNKÄYNTI

 


Hei ja tervetuloa lukemaan blogiputken toista osaa!

Blogiputken toinen osa jo ja tässä osassa vielä käsitellään arjen haasteita, mutta kaupan käynnin sijasta käsitellään haasteita koulussa! Tästä blogista taitaa tulla jo muutenkin niin pitkä niin eiköhän mennä suoraan ensimmäisen haasteen pariin! Tervetuloa mukaan!

Minä veikkaan ainakin, että kaikki minun lukijoistani käy koulua. Osa alakoulua ja osa yläkoulua niin kuin minä. Veikkaan, että jotkut tarvitsee apua ainakin jotenkin koulunkäynnissä, mutta oletko ikinä miettinyt minkälaisissa asioissa lyhytkasvuinen tässä tapauksessa 106,5cm (Juhuu olin kasvanut muuten vuodessa jopa 1,2cm!) tarvitsee apua? Jos jaksat lukea tämän blogin loppuun asti, ja kirjoittaa vielä tuonne alas niin olisin super kiitollinen, jos kirjoittaisit, että arvasitko nämä kaikki asiat ja herättääkö nämä jotain ajatuksia? 

EDIT: Hei, piti tulla vielä sanomaan, että vaikka ehkä tekstistä saa sen kuvan, että en ymmärrä jotain turvallisuus sääntöjä tai, että haluaisin toimia enemmän yksin niin tottahan se on, mutta arvostan oikeasti ihan hirveästi, että Suomessa annetaan minun käydä ihan normaali koulua ja vieläpä ihan normaali 8B luokassa. Ja se vielä, että rehtori, opettaja ja avustaja haluaa minun parastani ja, että koulunkäyntini olisi turvallista niin totta kai arvostan sitä ja olen kiitollinen vaikka ehkä joistain asioista en pidäkään. Ei muuta, nauttikaa!


Ulko ovet

Meidän koulu on tosi vanha eikä sitä ole remontoitu oikein kunnolla vuosikymmeniin joten meillä on vielä käytössä ulko-ovina tuollaiset paksut ja raskaat puu ovet enkä saa niitä itse auki. Tai ainakaan turvallisesti, viime joulukuussa yritin avata itse oven, sitten se ovi tuli suoraan päin ja mätkähdin kivilattialle josta seurasi aikamoinen aivotäräys niin en ole enää kauheasti yrittänyt. Nuo ovet ovat myös oikeasti todella paksut, että en niitä millään jaksa vetää. Tämän takia minua ollaan aina välitunnin päätteeksi ovilla vastassa. Siihen en valitettavasti voi itse vaikuttaa.


Portaat -> Hissi

Meidän koulu on siis kivikoulu, joka on pinta-alaltaan pieni, mutta korkea eli se tarkoittaa sitä, että meillä on monta kerrosta koulussa, 5. Se tarkoittaa paljon portaita, mutta minä en kulje niitä, koska en jaksaisi kulkea niitä, koska etäisyydet on niin suuria ja joutuisin tekemään sen niin monta kertaa päivän aikana. Toinen syy on se kuulemma, että kun siellä on ruuhkaa niin voi tapahtua vaara tilanteita. Periaatteessahan noiden portaiden porrasvälit ei ole kauhean suuria, mutta kuitenkin käytän hissiä, koska ruuhkassa voi syntyä niitä vaaratilanteita. Minä kuljen aina parin oppilaan kanssa tai yksin, koska jopa aikuisten mielestä siinä ei ole turvallisuus riskiä.


Matalampi pöytä ja tuoli

Ensinnäkin anteeksi todella epäselvästä ja huonosta kuvakulmasta otetusta kuvasta, tuli ihmispelko enkä uskaltanut kuvata kunnolla... Mulla on siis luokissa tällaiset matalammat pöydät ja tuolit, koska mun on helpompi kiivetä niille ja sitten, jos tipun niiltä niin ei ainakaan satu mitään. Silloin viime joulukuussa, kun sain sen aivotäräyksen niin menin kuitenkin luokkaan enkä sitten kertonut kenellekään ja houreissani kaaduin korkealta tuolilta ja lopun varmaan jo tajuattekin... Älkää muuten välittäkö mun hyvin sotkuisesta pöydästä, oli historian moniste meneillään.

Tupla kirjat

Tähän en saanut oikein mitään järkevää kuvaa tehtyä joten mennään nyt ilman kuvaa, mutta siis mulla on käytössä kirjoista kaksois kappaleet eli toinen kirja mulla on aina kotona ja toinen aina koulussa. Sen takia on niin, koska muuten mun reppu painais tonnin ja mulla ei vielä "ihan" niin isoa habaa ole, että jaksaisin sitä kantaa... Joku voi miettiä, että mites hoidan sitten työkirjan ja se menee niin, että teen läksyt kotona olevaan työkirjaan ja laitan niistä kuvan sille opettajalle. Vihkot totta kai kannan itse, jos en niitä jaksaisi kantaa niin sitten jo miettisin, että pitäisiköhän alkaa käymään salilla...


Tulostetut muistiinpanot

Kai minä muuten saan laittaa muistiinpanoista kuvia nettiin, noh jos ei musta kuulu huomenna niin oon poliisilaitoksella, kun jaan muistiinpanoja netissä :D Mutta näin kasiluokalla me kirjoitetaan todella paljon, ja lyhyempien sormien ja käden takia mun kirjoittaminen on hyvin hidasta ja pitkään kirjoittaessa mun käsi väsyy tosi paljon, jonka takia minut on merkitty Wilmassa johonkin sellaiseen kohtaan, että "ei tarvitse kirjoittaa muistiinpanoja" niin aina kun me kirjoitetaan jotain niin saan sen tulostettuna. Tämä on myös opettajille helpottava tekijä, koska minua sai aina odottaa ihan hirveän kauan, että saan kirjoitettua kaiken.


Kuulo

Tästä en ole ikinä täällä kertonut, mutta nyt onneksi kerron nimittäin, että mulla on etenkin vasemmassa korvassa kuulonalenema. (tästä lisää enemmän lauantain blogissa) Siitä johtuu, että koulussa pidän kuulolaitetta, koska muuten en kyllä kuulisi opetusta yhtään tarpeeksi hyvin. Mutta, jos on vaikka musiikin tai käsityön tunti, niin otan sen pois, koska siellä on niin paljon muuta melua ja se voisi vahingoittaa kuuloa hyvin paljon. Saan sen itse kyllä pois aina, mutta paikalleen laittamiseen tarvitsen apua. 


Välipala

Tästä edespäin voi tulla jo vähän väsynyttä tekstiä, koska en ehtinyt saada tätä valmiiksi päivällä niin teen tätä nyt yölläkin ja väsyttää niin maan perusteellisesti. Mutta siis, minä en voi syödä aamulla ikinä aamupalaa (tästäkin, että miksi niin lauantain blogissa) niin syön aina koulun ensimmäisen oppitunnin jälkeen välipalan, että jaksan ruokailuun asti, koska mulla verensokerit voi laskea todella nopeasti ja tästä lisää lauantaina:) Se ei onneksi minua haittaa, että joudun, koska pääsen aina silloin moikkaamaan meidän koulunuorisotyöntekijää, josta olen puhunutkin. Terkkuja sinne, jos tätä luet! 


Ruokailu

Ensinnäkin, isot anteeksi pyynnöt, minä tiedän, että tämä kuva on todella huono ja epäselvä, mutta en uskaltanut millään mennä ottamaan lähelle kuvaa. Meidän ruokailun tiskit on siis todella korkeita ja siksi en pysty ottamaan itse ruokaa vaan avustaja antaa sen ja sanotaanko, että tämä nolotti ja hävetti kauan, mutta nyt olen sen tajunnut, että en voi asialle oikein mitään niin turha siitä huonoa omaatuntoa  potea. Onkohan toi potea edes mikään sana...? Noh, jos ei ole niin nyt ainakin on. Me myös lähdetään ruokailuun noin 10 minuuttia aikaisemmin kuin muut, että ei tule ruuhkaa ja voidaan kaikessa rauhassa ottaa. Myöskin astianpalautuslinjasto on korkea enkä pysty niitä yksin palauttamaan.


Liikunta ja kotitalous

Tässä on ne kaksi oppiainetta, jossa tarvitsen eniten apua, koska kahdeksannella luokallahan ei enää käsityötä ole. Liikunnassa, noh on vaikea ruveta kaikkea erittelemään, mutta auttaa minua kaikissa liikuntalajeissa mitä en itse omatoimisesti pysty tekemään. Uinnissa en itseasiassa koulun kanssa edes käy, koska korvaan ne siellä erityisliikkujien uintikerhossa. Liikunnassa myös esim. hiihdossa auttaa minut ylös, koska kun kaadun niin en pääse itse ylös. Kotitaloudessa, mun on taas todella vaikea eritellä, mutta esim. essun laitossa, kaapista tavaroiden ottamisessa ja jos vaikka voimani ei riitä veitsellä pilkkomiseen. Kotitaloudessa mulla on on korkeiden tasojen takia käytössä sellainen porrasmainen koroke ja yritin ottaa siitä kuvaa maanantaina, mutta olin nössö enkä uskaltanut...


Äkillinen väsymys

Minä liikun tosi paljon päivän aikana koulussa ja väsyn siitä helposti, koska voimani ovat paljon pienemmät ja joudun ottamaan paljon enemmän askelia, jonka takia aina välillä toisiksi viimeisellä välkällä otankin pienen lepotauon, että jaksan viimeisen tunnin. Joskus käy myös niin, että en edes huomaa, että olen poikki ja se tuleekin ihan yhtäkkiä ja tästä haluan kertoa yhden tarinan. Tämä on ehkä vähän nolo, mutta edelleenkin haluan olla rehellinen ja kertoa missä oikeasti on minulla haasteita koulunkäynnissä. Mutta siis siihen tarinaan. Oli perjantai juuri ennen syyslomaa, olin ruokailussa, ruoka ei enää yhtäkkiä yhtään maistunut ja sitten tuli ihan jäätävä väsymys, mutta onneksi avustaja huomasi tämän ja menimme sitten hänen työtilaansa ja romahdin aivan täysin enkä edes jaksanut kiivetä nojatuolille ja sitten sijaisavustaja sanoi, "että nyt kyllä ei mennä enää takaisin tunnille vaan saat nukkua täällä ihan rauhassa" ja minä vastasin, että "ei kun lepään tässä vaan noin viisi minuuttia ja olen taas täysissä voimissani" ja sen jälkeen nukahdin aivan saman tien ja nukuinkin sitten koko loppu tunnin. 

Noin, siinä oli ainakin minusta isoimmat asiat eriteltynä ja haluan vielä tässä kertoa, että minullahan on siis käsityöhön, liikuntaan ja hieno motoriikkaan tehostettu tuki käytössä eli oma oppimissuunnitelma. Kiitos erittäin paljon, että luit ja olisi niin mahtava kuulla, että arvasitko/tiesitkö nämä kaikki asiat ja mitä muuta ajatuksia nämä sinussa herättää? Nähdään taas huomenna klo 15 ja siihen asti mooiikka mooi!!



 














7 kommenttia:

  1. Mun mielestä on hienoo, että tuot muiden tietoisuuteen asioita, joita ilman omaa kokemusta on vaikeaa ymmärtää. Asioista puhuminen vähentää ennakkoluuloja - oot rohkee kun puhut! ��

    Kiva kun sun blogissa on myös valokuvia. Niiden avulla oivaltaa mistä puhut.

    Mielenkiintoinen ja opettavainen aihe! Kiitos Sakke. Sun blogi on huippu!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi! Olipa ihana kommentti!❤️ Kiitos ihan hirveästi tästä, piristit paljon päivää!😊 Mun suunnitelma onkin, että haluan kertoa asiat niin rehellisesti kuin vain, että ihmiset tietäisi jo valmiiksi eikä tarvitsisi tehdä perättömiä ennakkoluuloja 😊 Kiva, jos valokuvat piristää! Ihana kuulla, jos blogista oli hyötyä ja iloa! Ihana kuulla, jos pidät blogistani❤️ Kiitos vielä tästä piristävästä ja ihanasta kommentista! Kivaa talven jatkoa 😊

      Poista
  2. Miten niin 8-luolakalla ei enää oo käsitöitä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Meillä 7.lk jälkeen jää käsityöt pakollisesta aineesta pois ja ne voi valita kyllä vielä valinnais aineeksi, jos haluaa😊

      Poista

Mikä on lyhytkasvuinen? / Minkälaista on olla se?

 Hei kaikille! Nyt tulee varmasti pisin, mielenkiintoisin ja paras blogini ikinä joten kiva että olet tullut lukemaan tätä. Tämä on herkkä a...