perjantai 4. helmikuuta 2022

MIKÄ ON MUN PITUUSENNUSTE?

 




Ooooikein hyvää perjantaita ja tervetuloa lukemaan uutta blogia!

Ihan ensiksi. Minä unohdin viime blogissa kertoa, että nyt ollaan jo helmikuun puolella joten melkeinpä voidaan jo puhua keväästä. Helmikuu on siitä kiva kuukausi, että alkaa jo kunnolla valaistumaan ja näkemään, että kevät tulee. Viikko olisi kuitenkin pulkassa ja aika hengähtää, mutta ennen sitä joudut valitettavasti lukemaan tai itseasiassa turha minua syyttää, itsehän tänne tulit :D Kuitenkin mulla olisi tälle viikonlopulle kova aikomus, että en tekisi koulujuttuja, blogia tai olisi somessa tavoitettavissa, mutta saa nähdä miten käy. Yritys on ainakin kova, mutta toteutus... noh, kuitenkin tervetuloa peremmälle ja aloitetaan!

Jos et ole nähnyt vielä viime blogia, niin suosittelen lukemaan sen ensin ennen kuin luet tämän, koska nyt tulee ikään kuin toinen osa eli jatkoa viime blogille. Viime blogiin kuitenkin pääset tästä: https://lyhytkasvuinen.blogspot.com/2022/02/mita-aion-tehda-peruskoulun-jalkeen.html ja sitten, jos haluat voit tulla lukemaan tätä, tai no voit sinä kyllä lukea tämän vaikka et ole viime blogia. Viime blogissahan puhuttiin mitä haluaisin tehdä tulevaisuudessa ja miten lyhytkasvuisuus siihen vaikuttaa, mutta en puhunut sanaakaan siitä, että kuinka pitkä sitten tulisin olemaan tai minkälaisia muutostöitä tarvitsisin, mutta tein sen ihan tietoisesti, koska halusin tehdä tästä aiheesta ihan oman blogin joten tänään siis luvassa mun pituusennusteen kertominen ja minkälaisia muutostöitä tulen tarvitsemaan, jos tällaiset aiheet kiinnostaa niin pysy ihmeessä täällä ja jos ei kiinnosta niin voit sie kyllä ihan lähteäkin. 

Luultavasti olen kertonut ennenkin, että kun synnyin niin olin 49cm pitkä. Siitä sitten olen tullut hitaasti, mutta epävarmasti ylöspäin edes jonkin verran. Itseasiassa mullahan on erittäin vakavaluontoinen sairaus, sillä olen kaikkiin lyhytkasvuisiinkin verrattuna miinuskäyrillä eli todella lyhyt jopa niihin verrattuna, mutta hei, olisiko mun tuurilla voinut olettaa, että olisin ollut edes normaali lyhytkasvuinen.. No ei tietenkään voi. Normaalit lyhytkasvuiset ovat aikuisena noin 125cm-130cm, mutta sanotaanko näin, että mun ei kannata edes uneksia noista mitoista. Mun pituuskasvu on vaihdellut aina tosi paljon, jonakin vuotena on voinut tulla jopa viisi senttiä lisää pituutta, mutta joskus taas kaksi senttiä. Viime vuonna olin 104cm pitkä, joka itseasiassa lukee blogin esittelyssäkin eli mun pitää vaihtaa se sinne. Kuitenkin, tänä vuonna olin 107cm pitkä, josta olen todella kiitollinen. 

No kuinka pitkä sitten tulen olemaan aikuisena? Olen pahoillani, mutta olen Samuel eli rakastan pohjustaa asioita eli ennen sitä kerron vähän lisää tulevaisuudestani. Kävimme 1. päivä joulukuuta endokrinologilla, joka siis tutkii aineenvaihduntaan ja kasvuun liittyviä sairauksia. Hän kertoi meille, että nykyään on lääke jolla lyhytkasvuiset saisivat jopa 10cm lisää pituutta, joka kuulosti aivan mahtavalta, mutta... Jos "kasvupyrähdys" oli jo ohi niin lääke ei tehoa, niinpä se oli niin kuin siinä sitten. Mun käsi kuitenkin kuvattiin siinä on jotain kuulemma kasvulevyjä mitkä kertoo sen ja... Niin, ei pituutta eli ei lääkettä. Mutta ihan sama. Nyt se kysymys, eli kuinka pitkä olen aikuisena! Minä kasvan vielä enintään kahdeksan senttiä eli korkeintaan aikuisena musta tulee 110-115cm. Noin, siinä. Sanotaanko niin, että aluksi tuohan voi järkyttää ja tietysti surullistahan mun elämä tulee olemaan vai tuleeko? Pitää ajatella positiivisesti. Ajatelkaa, että pystyn kuitenkin avaamaan ovia ja paljon muuta arjen asioita. Pitää olla kiitollinen, että pystyn edes tehdä noita asioita ennemmin kuin miettiä mitä en pysty. Kuitenkin enhän minä ihan normaali kodilla ja autolla pysty tekemään mitään tuon pituisena, mutta ei se ole maailmanloppu, sillä jos niihin tekee muutostöitä pystyn käyttämään esimerkiksi autoa! Mitä muutostöitä sitten pitää tehdä? Nyt paneudutaan tuohon. 

Autossa on polkimet joihin en yletä, rattiin en luultavasti yletä, vaihteistoon en yletä tai pysty niitä vaihtamaan, mutta minkälaisia muutostöitä niihin sitten pitää tehdä. Lyhytkasvuisen muunneltuun autoon pitää hommata ainakin erikoisvalmisteinen ja korkeussäädöllä varusteltu istuin. että siinä ylettää kaikkialle, mutta myös näkee ratin eteen. Muunnetut polkimet ovat nyt aivan selvät, mutta myös käsihallintalaitteet jotka korvaavat vaihteiston ja pystymme niitä käyttämään. Entäs koti sitten? Ulko-ovien lukkoihin joutuu varmaankin tekemään muutostöitä, kaappeihin, mutta mitä monille joutuu niin minulle ei vessaan joudu mitään muuta tekemään kuin matalampi lavuaari. Keittiö on ehkä se paikka missä joutuu tekemään eniten. Hitsi, kun en löytänyt kuvaa, mutta siis keittiössä on mm. omia välineitä meille ja sellainen rullilla liikkuva taso minkä päällä voi seistä, että ylettää kaappeihin.

Noniin! Blogi olisi saatu taas päätökseen. Tämä oli vähän lyhyempi blogi, mutta toivottavasti oli hyvä ja sait vastauksen otsikon kysymykseen. Kiitos paljon kun luit ja vielä kerran oikein hyvää ja rentoa viikonloppua! Minä sitten kerron ensi blogissa, että sainko jopa vietettyä kokonaisen viikonlopun vapaana. Kiitos ja nähdään taas ensi viikolla!

Discord serveri: https://discord.gg/USBXsH99Gs

Instagram: Samuelin blogi

Whattsap: 0403779896

Haluatko tukea blogia ilmaiseksi? Liity ihmeessä oikeasta sivupalkista lukijaksi.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Mikä on lyhytkasvuinen? / Minkälaista on olla se?

 Hei kaikille! Nyt tulee varmasti pisin, mielenkiintoisin ja paras blogini ikinä joten kiva että olet tullut lukemaan tätä. Tämä on herkkä a...