perjantai 25. helmikuuta 2022

MUN TEATTERIHARRASTUS!



Tänään luvassa mun teatteriharrastuksesta kertomista, mutta ennen sitä tietenkin mun turhaa jaarittelua sekä pari muutakin asiaa!

Moikkaa ja tervetuloa lukemaan uutta blogia!

Lunta, lunta, lunta ja plussakeliä. Sellaista tänä perjantaina. Ja hei! Mulla ja monella teistä alkoi tänään varmaan hiihtoloma joten meille kaikille niin haluan toivottaa oikein hyvää hiihtolomaa kaikille! Mitä aiotte tehdä hiihtolomalla? Me ainakin pysymme ihan kotona, mutta se ei ainakaan minua haittaa. Ihanaa kun voi nukkua ihan niin pitkään kuin haluaa ja ei tarvitse stressata koulusta. Vaikka pidän paljon koulusta niin tällaiset viikon lomat on tosi kivoja, mutta joululoma on kyllä jo liian pitkä. Siinä ehtii jo ruveta ikävöimään koulua. Huomioikaa, että nämä ovat vain minun tyhmiä mielipiteitäni. 

Nyt vielä pari asiaa, pahoittelut kun pölpötin taas jotain ihan turhaa aluksi. Kun suunnittelin viime blogia ympyröin oikein kaksi asiaa, että ne on pakko sanoa, mutta silti unohdin mainita niistä. Vasta kun olin sen julkaissut tajusin, että "hetkonen! Minähän unohdin  kuitenkin sanoa niistä." nyt onneksi kuitenkin muistan. Ensimmäinen asia koskee taukoani. Jouduin lähtemään niin nopeasti tauolle, että en ehtinyt syytä ilmoittaa ja kun olin ollut pari päivää jo poissa niin monet laittoivat viestiä, että "moiii, missä oot? Heii, onko kaikki hyvin kun en oo kuullut susta mitään? Moi, miten menee. onks kaikki hyvin? innolla odottelen jo uutta blogia." En voi edes sanoin kuvailla kuinka iloiseksi ja suorastaan onnelliseksi tulin siitä, että joitakuita kiinnosti ja suorastaan oli huolissaan, että missä olen tai onko jotain sattunut. Minulle tuli niin onnellinen olo, kun joku oikeasti halusi varmistaa, että onko kaikki kunnossa. Kiitos ihan sanoinkuvailemattoman paljon, merkitsi todella paljon. <3

Toinen asia. Nyt multa on tullut normaalisti kaksi blogia viikossa, mutta haluaisitteko kolmannen? Ymmärrän kyllä hyvin, jos ette halua, mutta olisi kiva kuulla mitä mieltä olette. Tai siis ymmärrän enemmän kuin hyvin, jos tämä kaksikin blogia on liikaa. :D Mulla olisi sellainen ehdotus, jos haluaisitte kolme blogia viikkoon, että maanantaina ja keskiviikkona tulisi aihe blogit eli olisi joku aihe mistä kirjoittaisin. Ainakin maaliskuun loppuun mulla on jo kalenterissa suunniteltuna kaksi aihetta per viikko joten voisin tuon toteuttaa, mutta entä se kolmas blogi? Voisitko jo kertoa siitä? Eli, perjantaihan on aina viikon paras päivä ja minä olen miettinyt, että mitä jos rupeaisin tekemään joka perjantai My Day:n. Eli lauantaina tulisi aina perjantaista My Day, jossa olisi rentoa jutustelua ja näkisitte aina, että mitä mun perjantaihin kuuluu. Jos sinulla on minkäänlainen mielipide tähän asiaan, niin arvostaisin kovasti, jos laittaisit sun mielipiteen tästä kommentteihin alas tai laittaisit minulle jossakin yksityisviestiä. Voitaisiinko jo Samuel pikkuhiljaa mennä itse aiheeseen? No joo, kyllä te minut tiedätte, ei multa vaan saa lyhyitä alkutekstejä, mutta nyt vihdoinkin aloitetaas joten tänään siis aiheena:

Mun teatteriharrastus!

Tämä aihe on mulla jo ollut tosi pitkään listalla, että tämän voisi tehdä. En edes muista, että pyysiköhän ihan joku tätä aihetta, mutta en viitsinyt tehdä tätä vielä syksyllä, koska meidän näytelmä oli vielä niin alkuvaiheessa. Nyt tammikuussa mun piti tehdä tämä ja tiedätte, että minä kyseessä joten unohdin tämän ihan kokonaan. Kunnes yhtäkkiä mun päähän tärähti ja mietin, että hei, mites se teatteri blogi? Joten tänään siis agenda on esitellä mun teatteri harrastus kokonaan. Tässä blogissa käsitellään ainakin seuraavia kysymyksiä kuten: 

1.) Miksi lähdin mukaan teatteriin? 
2.) Milloin olen aloittanut teatterin?           
    3.) Minkälaisia harjoituksia meillä on? Mitä teemme ylipäätänsä harkoissa?        
  4.) Mikä näytelmä meillä on kyseessä? 5.) Mitä olen oppinut teatterista? 

 Ja minut tuntien jotain muutakin puhutaan teatterista luultavasti!                    

Toivoton tunari täällä moi! Voi hyvää päivää. Nämä on taas sellaisia mokia mitä voi sattua vain minulle. Painoin jotain nappia, en edes tiedä mitä, mutta tuohon kysymysten yläpuolelle tuli tuollainen viiva enkä saa sitä mitenkään pois!? Noh, nyt saitte ylimääräisen viivan. Kuitenkin noihin kysymyksiin ainakin vastataan tässä blogissa joten, jos kiinnostaa niin jää ihmeessä lukemaan, mutta joo. Tervetuloa mukaan ja eiköhän aloiteta!

Eli ensimmäinen kysymys on varmasti tai ainakin luultavasti yleisin eli miksi edes ylipäätänsä lähdin mukaan teatteriin. Itseasiassa voitaisiin ottaa tähän kaveriksi myös tuo kysymys kaksi eli milloin olen aloittanut teatterin. Tarina alkaa vuoden 2016 syksystä. Olin silloin kolmas luokkalainen ja näin, että kaikilla luokkalaisillani oli jonkinlainen harrastus, oli jalkapalloa, jääkiekkoa ja lentopalloa. Minäkin halusin alkaa harrastamaan jotakin, mutta tuntui, että mikään harrastus ei ollut minulle tehty. Kaikkiin tarvitsi pituutta ja muuten hyviä liikunnantaitoja. Tuntui, että en kuulunut oikein mihinkään porukkaan.  Olin kuitenkin tuolloin todella ilmeikäs, puhelias ja kova lukemaan joten minulle ehdotettiin teatteria ja melkein tyrmäsin sen, mutta suostuin kuitenkin menemään. Minä muistan sen ensimmäisen kerran kuin eilisen. Menin niin ujosti sinne, pelkäsin kaikkia ja sanoin niin hiljaa vain, että "hei, oon se Samuel". Siellä oli kuitenkin heti ihan mahtavia tyyppejä ja ohjaaja joten pääsin mukaan aika nopeasti. En edes esitellyt itseäni, mutta he tajusivat, että kuka olin. Siitä asti olen siellä ollut ja ihan paras harrastus for ever! Kuulin tänään koulussa, kun joku sanoi for ever niin munkin piti sanoa. :D Mun ihan ensimmäinen näytelmä oli prinsessa ruusunen ja olin sellainen apukokki Sam. Se oli symppis kaveri.


Nyt seuraa pieni muistelo. Muistelo!? Suomea..? No ei. Jatketaan... Muistan kun tuohon ensimmäiseen näytelmään alettiin ottamaan julistekuvia ja silloinhan tarvitsee ihan järkyttävästi kaikkea rompetta ja efekti valoa sun muita. En ollut ikinä nähnyt sellaista ja olin ihan ihmeissäni, että mitä ihmettä nämä oikein on. Ohjaaja huomasi sen ja kysy ihan vakavissansa, että haluaisitko säkin kuvaan. En tiedä, että miksi ihmeessä suostuin, mutta suostuinpa kuitenkin. Hei! Jos minä löytäisin sen niin voisin näyttää teille, että miltä näytin siinä. Odottakaas hetki siis... Löysin ja laitoin sen tuohon ylös. Tuollainen skidi olin kolmannella luokalla ja jo silloin ylpeänä rusetti vinossa. Huh huh. Nyt voitaisiin vaikka siirtyä kolmanteen kysymykseen. 

Eli siis minkälaisia harjoituksia meillä on ja mitä me ylipäätänsä teemme niissä. Meillä on joka viikko kahdet harjoitukset viikossa. Keskiviikkoisin viidestä seitsemään ja lauantaisin kahdestatoista kahteen. Oiih, silloin kun minä olin nuori lauantain treenit oli yhdestätoista yhteen, mutta nykyajan teatterilaiset halusivat nukkua pitempään ja siksi se muutettiin 12-14. Mitä me siellä sitten tehdään? Syksyllä ihan aluksi vain luimme käsikirjoitusta läpi ja mietimme roolien jakoa. Sitten aloimme jo vähän seisoen harjoittelemaan vähän kohtauksia näytellen, mutta hyvin pienimuotoisesti. Meillä oli myös todella paljon ilmaisu harjoituksia esim. sääolosuhteiden näyttelemistä, jonkinlaisen ammatin näyttelemistä ja jonkun tuotteen esittelemistä käsillä ilman ääntä. Myös pukuja mietimme sekä lavasteita ja sommitellaan niitä harkoissa. Nyt pääsette ihan kurkkaamaan mun perus harjoituksia!:)

Keskiviikko 23.2.2022 klo 16.42

Kirjoitan tätä nyt puhelimella joten en kyllä tiedä, että mitä tästä oikein tulee, mutta yritetään! Treenit siis alkaa klo 17, mutta tulin tänne jo hyvissä ajoin, että ehdin tekemään tätä. Nyt ihan aluksi, kun olen tullut istuinpaikalleni niin puen roolivaatteet päälle joten palataan asiaan ihan hetken kuluttua. No niin! Otin myös täältä myös vähän kuvia, että näette minkälaista täällä on.



Eli kun tuolta ylemmän kuvan sivun käytävästä tänne tulee niin näkee "aavikon" eli siis tuon keltaisen kankaan sekä "kaivon", eli tuon harmaan pöntön. Tänä vuona itse näyttämö on aika tyhjänä, tuollainen koroke ja takana discopallo. Tuo vihreä kangas tuolla oikealla kulmassa on "metsää". Selitän tuossa neljännessä kysymyksessä paremmin, että miten nämä liittyvät itse tarinaan. Tälläinen on siis meidän näyttämö, ei kun unohdin sanoa, että tuo vihreä matto on siis nurmikkoa. Nyt kello on 17.10 ja aloitetaan vihdoinkin itse harkat ja mennään ensimmäinen puoliaika. Tässä näytelmässä on siis kaksi osaa, eka puoliaika ja toinen puoliaika. (loogista!)
Nähdään taas! 


No niin! Nyt kello on noin kuusi ja ekapuoliaika päästy läpi. Aina puolessa välissä meillä on noin kymmenen minuutin tauko milloin syödään eväitä ja nyt kyllä kävin ostamassa epäterveellisimmät eväät ikinä, mutta en vain ehtinyt etsiä terveellisempiä eväitä, kun olin jo muutenkin myöhässä. (no tämä ei ainakaan yllätä ketään) Joten nyt eväät poskeen eli palataan hetken kuluttua! Okei, nyt täytyy kyllä sanoa, että tuo salted caramel Twix.... se on oikeasti ihan normaali Twix, siis minä en maistanut siinä yhtään saltyä tai caramellia saati sitten niiden sekoitusta. Nyt takaisin lavalle näyttelemään! Kello 19.02 ja harjoitukset done! Joten jatketaan tätä taas kotona.Tiedätkö mitä. Haluaisitko nähdä miltä mun puku näyttää? Entä haluaisitko nähdä mun olemattomia näyttely taitoja? No minun todella avulias ohjaajani kuvasi pätkän, kun näyttelen ja joo. Itse en pysty tätä katsomaan, musta olisi ihan hirveää kuulla omaa näyttelyä, mutta musta teatteri harrastuksen kertominen ilman, että näytän miten näyttelen on vähän kyllä tylsä joten tuossa alhaalla on video mun yhdestä vuorosanasta. Te ette varmaankaan ymmärrä, ett mitä siinä oikein tarkoitetaan, mutta ainakin saatte käsityksen mun näyttelemisestä. Nauttikaa, Tai siis naurakaa!:)


Kaksi kysymystä olisi vielä jäljellä joten eiköhän mennä neljännen kysymyksen pariin, että pääsisitte joskus poiskin täältä. Eli minkälainen näytelmä meillä on kyseessä? Meidän näytelmän nimi on Pikku prinssi ja se perustuu Pikku prinssi kirjaan. Ihmeellistä! Älkää kysykö miksi, minäkään en tiedä, mutta minä olen pikku prinssi. Toisaalta, koska se on "pikku" niin ehkä siksi. Näytelmä siis kertoo prinssistä, joka tapaa "aavikolla" eli siellä keltaisella kankaalla lentäjän ja alkaa tarinoida hänen elämästään. Pikku prinssin tarina alkaa sillä, kun hän aikoo lähteä kukkansa ja oman planeettansa luota pois tutkimaan muita planeettoja ja tapaa erikoisia ja omalaatuisia olioita jotka eivät vakuuta Pikku prinssiä. Hän ajautuu kuitenkin planeettaan nimeltä maa ja tapaa muita kukkia, mutta silloin Pikku prinssi tajuaa, että hänen kukkansa ei olekaan enää ainutlaatuinen. Hän tapaa vielä ketun, joka saa hänet tajuamaan todella tärkeitä viisauksia, mutta mitäs sitten tapahtuu...?

 


Olen muuten kysynyt mainoksen näyttämiseen siis luvan, ilman lupaa en uskaltaisi näyttää. Tämän näköinen on meidän näytöksen mainos ja musta ainakin ihan super hieno! Kunpa itsekin osaisi... Onneksi te asutte niin kaukana, että ette pysty tulla katsomaan. Tai siis miksi te edes haluaisitte? No ette todellakaan halua. Sitähän minäkin :D
Laitoin tuohon myös kuvan käsikirjoituksesta niin näette vähän, että miltä meidän käsäri näyttää. Tuo on samasta kohdasta, kuin äsköinen videoni. Siirrytään siis viidenteen ja viimeiseen kysymykseen! Eli mitä teatteri on minulle opettanut? Se on opettanut ihan järkyttävästi. Huomaatteko muuten, että käytän tosi monesti sanaa järkyttävä? Noh, eteenpäin Samuel älä sooloile... Olen oppinut näyttelemisestä todella paljon miten ja millä eri tavoin esiintyä ja näytellä. Kuinka tärkeitä ovat pienetkin käden eleet ja ilmeet ja kuinka paljon niillä voi viestiä. Olen myös oppinut luottamaan itseeni, oppinut käyttämään ääntä ja se, että ei jännitä vaikka suurikin ihmisjoukko katsoisi sinua. Sosiaalisia taitoja joutuu koko ajan käyttämään siellä joten niitäkin. Itsevarmuutta se oikeastaan tulee ihan luonnostaan, kun näyttelee. Ja tietenkin sen, että teatteri on hyvä esimerkki monista muistakin harrastuksista mihin ei tarvitse hyviä liikunnan kykyjä vaan pelkkä oma itsesi riittää.

Huh huh. Nyt on koko teatteriharrastus esitelty ainakin toivottavasti hyvin, mutta hei, kerro ihmeessä palautetta, että miten sinusta esittelin harrastukseni. Selitinkö jonkun kohdan huonosti tai enkö kertonut sinusta jotain tärkeää asiaa ollenkaan. Ja jos vain viitsit niin kerro ihmeessä mielipide siihen perjantai My Day asiaan. Hyvää hiihtolomaa kaikille ja nähdään taas! Moikka moii!



Instagram: Samuelin blogi

Whattsap: 0403779896

Haluatko tukea blogia ilmaiseksi? Liity ihmeessä oikeasta sivupalkista lukijaksi.











 

2 kommenttia:

  1. Todella kiinnostava kirjoitus ja hieno tuo videopätkiä. Nyt kyllä kiinnostuin näytelmästänne..

    VastaaPoista
  2. Hyvän harrastuksen olet löytänyt. Tuottaa paljon iloa sinulle ja kaikille muillekin

    VastaaPoista

Mikä on lyhytkasvuinen? / Minkälaista on olla se?

 Hei kaikille! Nyt tulee varmasti pisin, mielenkiintoisin ja paras blogini ikinä joten kiva että olet tullut lukemaan tätä. Tämä on herkkä a...