tiistai 29. maaliskuuta 2022

MUN VINKIT KOULUNKÄYNTIIN


Moikkaa ja tervetuloa lukemaan uutta blogia!

Tiistai, maaliskuun 29. päivä ja luultavasti minua väsyttää. Sellainen tiistai tällä kertaa. Nyt on ihan pakko purkautua. Olin niin jo virittäytynyt kevät tunnelmaan, linnut lauloi ja ihana aurinko lämmitti, mutta mitä ihmettä tuo lumi täällä taas tekee!? Se teki paluun ja itseasiassa aika näyttävästi. Tuolla on joku kymmenen senttiä lunta. Ja minä kun olin jo luullut, että lumi on tältä talvea jo loppunut, mutta ei. Ei annata se kuitenkaan häiritä vaan keskitytään kirjoittamiseen. Kiitos muuten ihan super paljon kaikista viesteistä mun vierailuun uutisissa liittyen, muttaa ne ei vaan pidä paikkaansa. Itse en edes pysty katsomaan omaa pätkääni, tulee liian iso häpeä fiilis. Menen muuten keskiviikkona Helsinkiin yöksi, koska torstaina minulla on HUS:sissa käynti.  Eiköhän tässä ole jo lörpötelty tarpeeksi joten pitemmittä puheitta mennään itse blogin pariin!

Luultavasti hyvin todennäköisen epätodennäköisesti tiedät, että rakastan koulua miltei yhtä paljon kuin bloggaamista. Oppiminen on ihanaa, kokeet on ihania ja itse koulunkäynti on ihanaa! Olen kuitenkin kertonut täällä monesti, että olen todella kova stressaamaan ja koulu aiheuttaa aika paljon stressiä, koska haluan panostaa siihen aivan täysillä. Miten sitten saan panostettua kuitenkin kouluun ilman, että romahdan stressiin? Tänään aion kertoa mun vinkit, että miten helpottaa koulunkäyntiä. 

Huom! Nämä ovat minulle toimivia vinkkejä, enkä ole varma, että onko näistä oikeasti mitään hyötyä tai toimivatko nämä kaikilla.


Tulostan paperisen lukujärjestyksen

Voi herran jestas taas. Yritin peittää vain opettajien nimikirjaimia, mutta nyt meni oppiaineet samalla. Noh, ei kai sillä nyt niin väliä ole...ainakaan toivottavasti. Minulla on muuten ollut tämä jakso ihan liian helppo, kun en ole uskonnossa eikä ole valinnaisia. Kahtena päivänä loppuu yhdeltätoista. Onneksi tämä jakso loppuu kohta, mutta nyt eksyin kyllä ihan aiheesta. Tunari minä!! Aloitetaan pienestä, mutta oikeasti toimivasta vinkistä kohdallani. Yleensä, jos halusin tietää vaikka, että mitä aineita on seuraavana päivänä niin katsoin aina Wilmasta, mutta tämä ei ainakaan minulla toiminut ollenkaan. Heti kuin avasin puhelimen niin tuli hirveä viestitulva, rupesin katsomaan ja lukemaan niitä, mutta lukujärjestyksen katsominen jäi ja lopulta unohdin sen. Tämä paperinen versio on ihan huippu! Näkee suoraan, että mitä on eikä tarvitse aina avata puhelinta. Eka kohta done! Toinen kohta siis käsittelyyn!

Teen läksyt heti

Tuntuu, että koulun jälkeen olisi tuhat tehtävänä, mutta aina ensimmäinen asia minkä teen on läksyt ja se hyödyttää sekä helpottaa niin paljon! Ensinnäkin, kun ne tekee heti koulun jälkeen, niin se on heti pois alta eikä tarvitse miettiä myöhemmin tai vaikka illalla, että mitäs sitä tulikaan läksyksi. Varaan joka ikisen koulupäivän jälkeen yhden tunnin läksyille ja se myös rauhoittaa, kun tietää, että silloin ei ole mitään muuta ja saa rauhassa tehdä läksyjä. Silloin ne tulee myös varmasti tehtyä eikä niistä tule turhaa stressiä. Mitä hyötyä siitä sitten on? En ole varma sitten, että pitääkö tämä paikkaansa, mutta luulen niin... Toisaalta, mun luuloni ei kyllä pidä ikinä melkeinpä paikkaansa, mutta silti. Läksyjenhän tarkoitus on auttaa siirtämään koulussa opitut asiat pitkäkestoiseen muistiin ja jos tekee ne heti koulun jälkeen niin muistaa vielä koulussa annetun opetuksen ja se auttaa helpommin laittamaan opitut asiat läksyjen avulla pitkäkestoiseen muistiin. Mitäköhän minä oikein selitin? En tiedä, korjaan sitten editointi vaiheessa sujuvammaksi. Kun läksyt tekee heti, niin ne ei aiheuta myöskään stressiä. Siirrytään seuraavaan kohtaan!


Tee projetit & palautettavat työt ajoissa

Tässä vähän sama kuin läksyissä. Jos minulla on joku koulutyö tai projekti, niin pyrin tekemään sen heti enkä lykkää tai jätä sitä viime tippaan, koska se stressaa minua ihan hirveästi tai se voisi jopa unohtua tehdä. Jos kuitenkin muistaisin sen edellisenä iltana, niin tekisin sen pakosta, koska se on pakko saada nyt tehtyä ja yrittäisin tehdä sen niin nopeasti kuin olla ja voi, jonka takia siitä ei tulisi hyvää. 

 Kuvat: Pixabay

Aloita kokeisiin lukeminen ajoissa ja käytä monipuolisia oppimismenetelmiä

No siinä on ainakin aika yksinkertaisen näköinen koe, onneksi meillä ei ole noin yksinkertaisia. Joka tapauksessa, itse ainakin olen havainnut, että mitä aikaisemmin aloitan kokeisiin lukemisen niin sen parempi. Minä aloitan kokeisiin lukemisen aina viikkoa ennen, sekin on kyllä aika lyhyt aika, mutta ihan ok. Minun kokeisiin luku menee yleensä näin: ensimmäisenä päivänä luen koko koealueen, toisena puolet alueesta, kolmantena toisen puolen, neljäntenä teen koko koealueesta parin aukeaman muistiinpanot ja loput kolme päivää luen muistiinpanoja ja koealuetta. Mun kohdallani lukeminen on todella hyvä vaihtoehto, mutta se ei yksin riitä. Minulle ainakin lukemisen ja muistiinpanojen kirjoittaminen on täydellinen kombo! Suosittelen sinua etsimään, että mikä olisi sinulle se paras tapa lukea kokeisiin. Kaikille se ei ole lukeminen, mutta kirjoittamista voin ainakin lämpimästi suositella! 

Älä stressaa liikaa

8.lk aikana olen oppinut, että koulun liika stressaaminenkin on huonoksi. Vaikka luen kokeisiin todella paljon, silti aina juuri ennen koetta tuntuu, että en osaa mitään ja stressaan ihan hirveästi. Lopuksi se kuitenkin osoittautuu täysin turhaksi. Stressaaminen voi jopa haitata koulunkäyntiä, koska ainakin minulla se jopa haittaa opiskelua. 

No niin! Siinä oli mun ehkä sellaiset kaikista tärkeimmät vinkit, toki esim. nukkuminen on myös todella tärkeä. Olisi kiva kuulla, että mitkä ovat sun vinkit koulunkäyntiin? Tykkäätkö koulusta? Perjantaina tulisi sitten klo 15 kokkailu blogia! Kiitos paljon, kun luit tämän blogin ja nähdään taas! Moikka moii!


Instagram: Samuelin blogi

Whattsap: 0403779896

Haluatko tukea blogia ilmaiseksi? Liity ihmeessä oikeasta sivupalkista lukijaksi.








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Mikä on lyhytkasvuinen? / Minkälaista on olla se?

 Hei kaikille! Nyt tulee varmasti pisin, mielenkiintoisin ja paras blogini ikinä joten kiva että olet tullut lukemaan tätä. Tämä on herkkä a...