perjantai 24. kesäkuuta 2022

MIKÄ ON 4H-JÄRJESTÖ?//Mitä Se On Antanut Minulle?

 


(Ei kaupallinen yhteistyö, mainos tai yms.)

Moikkaa ja tervetuloa lukemaan uutta blogia!

Se olisi perjantai, helleaalto tuloillaan ja talviturkki vieläkin vetämättä. Sellaisilla tiedoilla tähän keskikesän perjantaihin, mutta itseasiassa minulla on pari oikeatakin asiaa tähän alkuun joten eipäs nyt edes yritetä jatkaa jotain turhaa höpötystä. Ensimmäiseksi siitä Helsingin Sanomien Lasten Uutisten haastattelusta, nimittäin kyseinen haastattelu julkaistiin nyt keskiviikkona heidän lehdessään ja siitä tuli juuri sellainen kuin olin ajatellut ja toivonut.

Blogista oli oikeasti todella vähän ja lyhytkasvuisuudesta, arjen haasteista ja ennakkoluuloista oli eniten ja ns. ne olivat pääteemoja. Eli minusta oikeasti tehtiin juttu lyhytkasvuisuuden eikä sisällöntuotannon takia. Mikä se toinen asia sitten on? Mennään itseasiassa nyt siihen. Minä, isäni ja pari tuttuamme lähdetään tänään taas metsäretkelle yöksi ja minulla oli ensiksi aikeena tehdä blogi, koska niistä todella monet pitää, mutta päädyin lopulta siihen tulokseen, että en sitten kuitenkaan ole tekemässä. Oikeastaan vain sen takia, että pystyn keskittymään ihmisiin ja luontoon enkä somen tekemiseen.

Retkeilyblogeja on varmasti kuitenkin tulossa, mutta tällä kertaa aion viettää retkeilyn ajan sometaukoa. Olen todella pahoillani, jos jonkun mielestä tämä on väärin. Nyt kuitenkin itse blogin pariin, tänään meillä on käsittelyssä:


MIKÄ ON 4H-JÄRJESTÖ JA MITÄ SE ON ANTANUT MINULLE?

Olen jo pitkään miettinyt, että haluaisin tehdä blogin, jolla voisin auttaa teitä ja jotain joka on antanut minulle todella paljon iloa. Keksin saman tien, että hetkinen! 4H on auttanut ja antanut itseluottamusta ja iloa niin paljon, että haluan kertoa heistä täällä ja kehottaa teitäkin löytämään oma juttunsa heidän kauttaan. Tänään siis puhutaan heidän järjestöstään ja pääkysymykset joihin ainakin tänään etsitään vastaukset, ovat mikä se on, miten ja missä 4H toimii ja lopuksi vielä mietitään, että mitä se on antanut minulle. Tämä ei siis ole mikään kaupallinen yhteistyö, mainos tai mikään sellainen. He eivät  itseasiassa tiedä edes, että kerron heistä tänne. Tosin, olisikohan tähän tarvinnut jonkun luvan. Noh, toivottavasti ei, mutta nyt mennään! Tervetuloa mukaan seuraamaan kerrankin jotain ainakin aiheena hyvää blogia, mutta toteutus varmaan taas aivan surkea.

Aloitetaan tärkeimmästä ja ensimmäisestä kysymysestä, nimittäin mikä se 4H-järjestö edes on? Ensinnäkin se on valtakunnallisesti toimiva, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton järjestö ja sen päätarkoitus on antaa lapsille ja nuorille mielekästä ja hyödyllistä toimintaa. He pitävät kerhoja, leirejä, kesäleirejä, mutta minusta ihaninta järjestön toiminnassa on se, että he auttavat nuoria (jopa 13-vuotiaita) työllistymään.

He tukevat ja ohjeistavat yleisesti kesätyöpaikkojen haussa, mutta ennen kaikkea he antavat ihan 4H-järjestöön liittyviä virallisia töitä kuten kerhon- ja leirinohjausta. He myös tukevat alusta loppuun sinua oman 4H yrityksen perustamisessa. Tuo ominaisuus on minusta jotenkin niin ihanaa, koska he antavat nuorille sen mahdollisuuden mitä muut eivät ehkä anna. Nuoret saavat omaa rahaa, arvokasta tekemistä, mutta ennen kaikkea todella hyvät eväät tulevaisuuden työpaikkaa varten sekä itseluottamusta omaan tekemiseen.


Mitä se on antanut minulle?

Puhutaan itseasiassa sittenkin vasta lopuksi missä 4H toimii ja miten voit hakea mukaan sen toimintaan. Alhaalta löytyy myös kaikenlaiset linkit, mutta nyt sitten ehkä puhuttelevin kysymys eli mitä se on antanut minulle ja suora vastaus tähän olisi, että paljon, mutta kerrotaan, että miksi näin. Ensinnäkin 4H on antanut minulle paljon ihania kerhomahdollisuuksia sekä apulaiskerhonohjaaja- ja 4H-yritysvalmennnus koulutuksen. Nuo ovat jo todella isoja asioita, mutta kaikista eniten olen ikuisesti kiitollinen ja onnellinen työpaikoista.

Olen saanut toimia keväällä kerhonohjaajana ja nyt syksyllä tulen olemaan vähän siellä sun täällä 4H hommissa mukana. On ollut ihanaa saada toki omaa rahaa, mutta se ei ole missään nimessä isoin asia mitä kerhonohjaus minulle antoi. En voi edes sanoin kuvailla kuinka paljon sain itseluottamusta, itsetuntoa ja hyödyllisyyden tunnetta. Tunsin, että minusta on oikeasti jotain hyötyä ja tätä työtä voisin tehdä tulevaisuudessakin. En kerro mitään hänen taustastaan, mutta yksi lapsi sanoi viimeisellä kerhokerralla näin, "Kiitos, että olet ollut täällä, susta on tullut mulle turvahenkilö, toivottavasti olet täällä syksylläkin." Silloin ensimmäistä kertaa tunsin tehneeni jotain hyvin ja oikein. Se tunne oli monta viikkoa ylitsepääsemätön, kun tajusin, että minusta to

della on hyötyä.

Haluaisitko sinä saada mukavaa tekemistä, hyödyllisiä koulutuksia, perustaa oman yrityksen tai ennen kaikkea hankkia sellaisia töitä, jossa ei tarvita fyysisiä taitoja. Jos vastasit kyllä, niin ainoa mitä voin suositella on 4H. Ainakin minun tietääkseni 4H toimii oikeastaan kaikkialla Suomessa, mutta sen pystyy kyllä helposti tarkistamaan. Toivottavasti käyt kurkkaamassa linkit ja löydät itsellesi edes jotain pientä hyödyllistä tietoa, se on oikeastaan tämän blogin tarkoitus. Monissa kunnissa haetaan varmasti apulaiskerhonohjaajia syksylle, joten miten olisi? Haetaanko yhdessä? 

Kiitos paljon, kun luit ja toivottavasti oli taas edes jotenkin siedettävää tekstiä. Nyt tai siis ylihuomenna minä lähden retkelle, mutta se on teille nyt. Ja hei, jos tuli mitä tahansa kysyttävää kritiikkiä tai mitään niin olisin todella kiitollinen, jos laittaisit minulle viestiä. Kiitos paljon ja Nähdään taas ja mooikkaa moii!

4H-Somet:

4H-Suomi nettisivut: https://4h.fi/

Heidän Instagram: 4hsuomi

2 kommenttia:

Mikä on lyhytkasvuinen? / Minkälaista on olla se?

 Hei kaikille! Nyt tulee varmasti pisin, mielenkiintoisin ja paras blogini ikinä joten kiva että olet tullut lukemaan tätä. Tämä on herkkä a...