maanantai 8. elokuuta 2022

Jutellaan Hetki Kaupallisista Yhteistöistä.


 Moikkaa ja tervetuloa lukemaan uutta blogia!

Voihan kääk!? Se olisi jo maanantai ja ylihuomenna se sitten alkaa, nimittäin koulu! Toisaalta, ei se kyllä mikään kääk ole, sillä olen odottanutkin sitä jo innoissaan. Lomailu on kyllä kivaa, mutta tämä kesäloma on jo vähän liian pitkä. Ihana päästä takaisin opiskelemaan ja muihin juttuihin. Arki on parasta, ei siitä pääse mihinkään. Minun syksystä on itseasiassa tulossa blogi jossain kohtaa, mutta hei! Onko sinusta kiva palata kouluun ja millä fiiliksellä menet? 

Toivon totisesti, että kaikilla oli juuri sellainen kesä, kuin olisit halunnut ja nyt menet iloisella mielellä kouluun  ja takaisin kohti arkea. Nyt täytyy kyllä sanoa, että ihan kuin minulla olisi ollut jotain oikeatakin asiaa tänne alkuteksteihin, mutta nyt en kuitenkaan muista. Ei kun ai niin! 

Nyt muistan. Tähän loppuu minun blogikesä, eli rennot ja suorastaan turhat blogit jäävät unholaan ja syksyllä keskitytään taas lyhytkasvuisuuteen ja syvällisiin blogeihin. Nyt on kuitenkin höpisty tarpeeksi ja itseasiassa ihan liikaakin joten eiköhän mennä itse aiheeseen, joka tänään on:

Jutellaan Hetki Kaupallisista Yhteistöistä.

Kaupalliset yhteistyöt. Asia tai itseasiassa ilmiö somessa, jota kaikki vihaa, etenkin, jos ne ovat vieläpä minun tekemiä. Tai niin olen ainakin ehdottomasti luullut, palataan tuohon myöhemmin. Tänään kuitenkin jutellaan niistä. Kysymyksiä mitä käsittelemme tänään ovat seuraavat ja tietysti siihen päälle minun sooloilut ja ihan asian vierestä puheet, mutta pääkysymykset ovat:

mitä kaupalliset yhteistyöt ovat, miksi teen niitä, mitä paineita se tuo, minkälaisia arvoja ja vaatimuksia minulla on niille ja minkä asian muutan tulevien yhteistöiden suhteen? Tällaista tänään ja eiköhän pidemmittä, tai no viimeinkin mennä itse aiheeseen ja ensimmäiseen kysymykseen! Tervetuloa mukaan sekoilemaan, juttelemaan ja pohtimaan Samuelin (olen pahoillani, että joudut) kanssa! Leet's go!


Mitä kaupalliset yhteistyöt ovat?

Luultavasti tai ainakin toivottavasti te tiedättekin jo, että mitä ne ovat, mutta haluan kuitenkin kertoa myös, että osaatte halutessanne vältellä ja olla katsomatta yhteistyö sisältöjäni. Kaupalliset yhteistyöt ovat ikään kuin mainoksia, jossa sisällöntuottaja (minä en kuulu niihin, teen tätä vain ystävilleni eli teille.) mainostaa ja kertoo kyseisen yrityksen tuotteista ja palveluista korvausta vastaan.

Yhteistyö pitää merkitä selvästi ja heti sisällön alussa, sillä muuten kyseessä on rikos. Vaikka tekstin loppuun laittaisi yhteistyö merkinnän, se ei auta. Se luokitellaan silti ja ihan syystäkin piilomainonnaksi. Minä haluan tietysti noudattaa lakia, mutta haluan ilmoittaa muustakin syystä yhteistyöstä näkyvästi ja selvästi. Mistä syystä?

Hyvä kysymys Samuel, harvinaista, että sinultakin tulee jopa hyviä kysymyksiä. Haluan, että te näette heti kyseessä olevan yhteistyö, että pystytte lähtemään pois halutessanne, ettekä näe mainontaa, jos ette halua. Siinä yhteistyöt ovat pähkinänkuoressa. Eiköhän siirrytä sitten minun yhteistöihini ja seuraavaan kysymykseen!

Miksi teen niitä ja mitä arvoja minulla on niiden suhteen?

En yritä enkä missään nimessä edes halua valehdella. Teen yhteistöitä siksi, koska tykkään tehdä niitä ja ennen kaikkea siksi, että te hyväksytte sen ja jopa pidätte niistä. Jos asia olisi niin, että minä tykkäisin tehdä niitä, mutta se ei olisi teille ok, niin en tekisi niitä. Te olette ystäviäni ja olemme ikään kuin yhteisö, jossa jokaisen mielipiteellä on väliä.

Se sotisi täysin arvojani vastaan, jos tekisin yhteistöitä ilman, että minulla olisi teidän lupa. Se ei vain olisi oikein ja toimisin törkeästi tuttujani, teitä kohtaan. Minkälaisia arvoja ja vaatimuksia minulla sitten on yhteistyölle. Käsitellään sitä itseasiassa tähän samaan syssyyn. Ensimmäinen arvoni yhteistyölle on tietysti se, että olen kyseisen yrityksen tuotteiden käyttäjä, käytän niitä aktiivisesti ja tiedän jo valmiiksi, että mistä pidän heissä.

Eli en joudu vasta yhteistyötä tehdessä keksimään mistä pidän heissä. Toinen arvo on ehdottomasti aitous. Teksti, kehut ja mielipiteeni pitää olla täysin minun omiani eikä niin, että sanelen jonkun pakosta ne. Kehun vain asioita, jotka itse koen tärkeinä enkä niitä, joita yritys pitää, jos en ole samaa mieltä. Heinäkuun alussa tuli se juustofirma (en saa sanoa nimeä, koska muuten tekisin piilomainontaa) yhteistyö ja silloin jo, kun suunnittelimme sitä, sanoin heti, että en pidä kaikista juustoista ja tulen niille sen takia myös huonot arvosanat antamaan.

Se oli heille onneksi enemmän kuin ok, mutta jos ei olisi ollut, en olisi tehnyt kyseistä yhteistyötä. Jos en saa sanoa omia mielipiteitäni, ei ole myöskään tarve tehdä yhteistyötä. Kolmas arvo on se, että tekstillä pitää olla edes jotain annettavaa tai hyödyllistä. Pelkkä mainos ei käy vaan siinä pitää olla joku pääidea. Viimeisenä haluan aina miettiä, että hyödyttäisikö yrityksen tuotteet teitä, voinko seistä sen takana, että tämä todella hyödyttää teitä, jos aiotte ostaa sen sisältöjeni takia.


Minkälaisia paineita yhteistyö tuo?

Yhteistyö tuo paineita ja paljon. Ensinnäkin se stressin määrä on valtava. Toinen, nimittäin epäonnistumisen pelko. Jos tästä tuli sittenkin liian mainosmainen, tämä ei näytä Samuel maiselta tekstistä tai mikä pahinta, jos tekstistä saa sellaisen kuvan, että ne eivät ole aitoja mielipiteitäni. Pelkään koko ajan noita, mutta jos niin kävisi, otan kaiken vastuun ja kritiikin teoistani ja aiheesta.

En tiedä, että oletteko ikinä kuulleet, mutta yhteistyö sisällöissä on aina määritelty sisältötavoitteet eli näyttökerrat, tuottavuus jne. Mutta hetkonen? Välitätkö Samuel tuossa tapauksessa siis näyttökerroista? En ikinä, vaikka olisi kuinka tärkeä yhteistyö. Kerron jokaiselle yritykselle aina, että en tule välittämään tai tavoittelemaan näyttökertoja, vaikka kyseessä on yhteistyö.

Pikemminkin varoitan aina yhteistyö sisällöistä ja kehotan olla katsomatta, jos ei halua mainontaa. Sovimme aina, että jos heidän sisältötavoite vaatimuksensa eivät tule täyteen, palkkiotani vain pienennetään, Ei sen kummempaa. Mieluummin se, kun, että joutuisin sotimaan arvojani vastaan ja tuijottamaan näyttökertoja. Se ei vaan käy laatuun, näyttökerrat eivät merkitse nyt eikä koskaan minulle mitään.

Mitä yritän muuttaa seuraavissa yhteistöoissä?

Tänään tai siis teille viime perjantaina tuli Instagram yhteistyö kampanja. Tuttuun tapaan pelkäsin  teidän reaktiota ja stressasin todella paljon. 

"Moi!

Toivottavasti en häiritse halusin tulla vaan vähän laittaa viestiä. Oon lukenut nyt noin puol vuotta sun blogeja ja myös kaikki yhteistyöt. Jos oon oppinut sua edes jotenkin tuntemaan, oon aika varma että tälläkin hetkellä stresssat tota sun tän päivästä yhteistyötä, että mitä me ajatellaan susta...tai ainakin luulen niin :D

 Senpä takia halusinkin tulla laittamaan, että kaikki sun yhteistyöt ja tän päivän yhteistyö oli ihan mahtava! Mainostat todella hyviä yrityksiä, merkitset ne todella selvästi, mutta ennenkaikkea niistä näkyy todella hyvin, että oot oikeesti sitä mieltä mitä sanot sekä puhut rehellisesti. Oon todella ylpeä, että teet yhteistöitä, koska sillä saat ees jotain takasin sun raskaasta työstä mitä teet, ainoa kritiikki mitå haluun antaa sulle on se, et älä häpee yhteistöitä

Älä häpeä, et teet niitä vaan oo ylpee siitä. Oon ihan sata varma, että kaikki me sun lukijat ollaan ylpeitä ja ilosia sun puolesta. Tiedetään myös, että teet tätä ihan muiden syiden takia, kun rahan. Oot ihan mahtava tyyppi ja en pysty ees sitä selittämään, kuin paljo oon saanu susta apua ja tukea sun sisältöjen välityksel"

(viestin näyttämiseen nimettömänä on henkilön lupa) Samaan aikaan, kun minulla oli juuri se pahin stressireaktio käynnissä, sain yhdeltä tuollaisen viestin. Se oli jotain mikä pysäytti minut. En olisi ikinä voinut kuvitella, että joku sanoo minulle yhteistyöstä noin ja vieläpä tuntee minut niin hyvin, että tietää, että stressaan.

Ehdotukseni minulle ja teille ajatellen tulevia yhteistöitä

Minäkin haluaisin oppia tuntemaan teidät noin hyvin, mutta tuntuu, että epäonnistun siinä. Kiitos vielä ikuisesti näin bloginkin välityksellä. Minulla olisi ehdotus niin minulle, kuin teillekin. Stressaan jokaisessa yhteistyössä, mutta ihan turhaan. Minulle jopa huomautettiin, että älä stressaa. Siksi ehdotukseni ja pyyntöni olisi, jos lupaisin, että en enää stressaa yhteistöistä, lupaatteko olla rehellisiä?

Eli, jos teistä yhteistyössä on jotain väärää tai kritiikin aihetta, sanotte sen ja heti. Jos lupaatte olla minulle rehellisiä, lupaan olla stressaamatta. Mitä olette muuten mieltä? Kuinka monta yhteistyötä saan tehdä kuukaudessa? Minun ajatukseni olisi, että vain yksi iso yhteistyö kuukaudessa tai maksimissaan toinen, mutta pelkästään Instagram kampanja. Onko se teistä liikaa? Muistakaa, olkaa minulle rehellisiä.

Noin! Nyt on käsitelty koko yhteistyö prosessini ja ihana, kun vihdoinkin pääsin kertomaan tämän. Nyt tiedätte yhteistöiden taustani ja saatte päättää, että toiminko mielestänne väärin. Nyt jos koskaan olisin niin kiitollinen, jos vain pystyisit kertomaan omia mietteitäsi asiasta. Toki ymmärrän, jos et halua. 

Mitä mieltä olet yhteistöistäni? Onko ne sinusta väärin? Kuinka usein niitä saa maksimissaan tulla? Kiitos paljon, kun luit ja hei! Me näemme seuraavan kerran torstaina, jolloin koulut ovat jo alkaneet joten ihanaa, positiivista ja reipasta ensimmäistä koulupäivää kaikille! Kiitos paljon ja moooikkka moiii!

2 kommenttia:

  1. Yhteistyöt on mukavia. Niistä löytää välillä uusia tuotteita ja yrityksiä. Etenkin kotimaisten tuotteiden esille tuonti näinä vaikeina aikoina on tärkeää!

    VastaaPoista
  2. Jatka vain ilolla ja innolla hyvää omannäköistä polkuasi eteenpäin :)

    VastaaPoista

Mikä on lyhytkasvuinen? / Minkälaista on olla se?

 Hei kaikille! Nyt tulee varmasti pisin, mielenkiintoisin ja paras blogini ikinä joten kiva että olet tullut lukemaan tätä. Tämä on herkkä a...