lauantai 17. syyskuuta 2022

LÄHDEN KOULUN KANSSA PORTUGALIIN!



(Blogin piti tulla eilen, joten siksi alkutekstit ovat kohdennettu perjantaille.)


Moikkaa ja tervetuloa lukemaan uutta blogia!

Per, peri, perjaantai! Vihdoinkin alkaa viikonloppu. Sanotaanko, että tämä on ollut työntäyteinen, raskas ja kiireinen viikko. Koulu, kerhonohjaus, teatteri ja nämä some hommat ovat vieneet kertakaikkisesti jokaisen sekunninkin, mutta nyt onneksi saa palautua. Miten teidän viikko meni? Muistitteko te pitää taukoa kaikesta ja pitää pieniä rentoutumishetkiä. Pidetään kuitenkin nämä alkutekstit nyt lyhyinä ja mennään suoraan asiaan eli tänään jutellaan:

LÄHDEN KOULUN KANSSA PORTUGALIIN!

Tässä pikakoonti reissu kuulumisista, joista olemme jo monta kertaa puhuneet, joten ihan nopea kertaus. Erasmus+ kansainvälisyyshanke. On ollut jo monta vuotta lähellä sydäntäni. Muistan kuinka tuo hanke alkoi jo kuudennella luokallani ja lähdin heti mukaan toimintaan. 2020 toukokuussa oli Kreikan matka, haluaville hankelaisille. Minä olisin halunnut, mutta ajatus siitä kuinka paljon vaivaa tuottaisin muille, oli ylitsepääsemätön joten jätin hakematta. Silloinen kieltenopettajani kuitenkin vakuutteli minulle, että minusta ei olisi vaivaa sekä minut oltaisi ilolla ottamassa mukaan.

Niin päätin kuitenkin hakea ja pääsinkin! Mites Kreikan reissulle kävi? Me varmaan kaikki muistamme, että korona tuli ja jäi, kaikki matkat tietysti peruttiin ja etäkouluunkin jouduttiin. Kelataan sitten yläkouluun. Olin 7.- ja 8.luokalla aktiivisesti hankkeessa HyvinvointiAgenttina. Viime keväällä maailma alkoi aukenemaan ja kunnolla, jonka takia toukokuussa oli mahdollisuus lähteä Kroatiaan.

Pitkien keskustelujen jälkeen, olin lähdössä mukaan. Minulla oli kyllä sellaisia ajatuksia, että minustahan on ihan hirveästi vaivaa, mutta ei läheskään niin paljon kuin ensimmäisellä reissulla. Olin lähdössä oikeasti sinne Kroatiaan, mutta jotenkin se tuli vain niin nopeasti, yhtäkkiä ja yllätyksellisesti, että en edes ehtinyt prosessoimaan koko asiaa. Tämän takia huhtikuussa jättäydyin pois reissusta. Entä nyt?


Olen lähdössä 26.10 Portugaliin! Kyllä, kuulit oikein. Tällä kertaa minulle ei edes tullut negatiivisia ajatuksia, koska tajusin jo heti, että ne ei pitäisi paikkaansa ja opettajat todella ottavat minut mielissään mukaan joten olen itsekin lähdössä ilolla ja innolla matkaan! Olemme tosiaan lokakuun viimeisen viikon Portugalissa hankereissulla, pienessä kylässä.

Mukaani ei lähde virallista avustajaa (joka on tosi hyvä juttu), mutta kieltenopettajani lähtee mukaan, niin hän on vastuussa minusta joten auttaa missä tarvitsee, mutta olen jo antanut selvän kannan, että haluan tehdä mahdollisimman paljon itse. Toki, olen erittäin kiitollinen, että hän suostuu auttamaan minua. 


Helpottaaksemme hänen työtään teimme avustajani kanssa hänelle listaa asioista, jossa tarvitsen apua. Ne löytyy tuosta kuvasta, kukaan ei varmaan halua, että rupean luettelemaan ne uudestaan. Toisaalta, näkeeköhän kaikki tuosta. Jos joku ei näe, niin kerron yksityisesti mitä viestissä lukee. Innolla kyllä odotan reissua, mutta tavallaan pelkään sitä, kuinkahan paljon tulen tarvitsemaan siellä apua. 

Itseasiassa, en ole ikinä kertonut täällä, mutta pelkään lentämistä. Se on hassua, koska lentokoneessa matkustaminen on jopa kymmenen kertaa turvallisempaa kuin autolla, mutta silti pidän lentämistä jotenkin todella pelottavana ajatuksena. Ehkä se, että olemme ilmassa emmekä minkään päällä, pelottaa. Toisaalta, nousun jälkeen pystyn varmasti jo rauhoittumaan. 

Reissun suunnittelu on vasta alussa, joten minulla ei ole vielä sen enempää mitään tietoa, mutta heti kun selviää lisää, kerron täällä heti. Ja, jos on mitä tahansa kysyttävää niin kysy ihmeessä. Kiitos paljon, kun luit ja nähdään taas, mooikka moiii!

2 kommenttia:

  1. Ihan mahtavaa, että lähdet Portugaliin mukaan! Minä tulen samalle reissulle toisena lukion opena & tarvittaessa voit kysyä apua keneltä meistä hyvänsä. Mutta tietysti me annetaan sinun myös tehdä itsenäisesti juuri niin paljon kuin haluat.

    VastaaPoista
  2. Vau! Varmasti ikimuistoinen ja ihana reissu tulossa teille kaikille. Onpa mukava saada sitten lukea kuulumisia jälkeen päin.

    VastaaPoista

Mikä on lyhytkasvuinen? / Minkälaista on olla se?

 Hei kaikille! Nyt tulee varmasti pisin, mielenkiintoisin ja paras blogini ikinä joten kiva että olet tullut lukemaan tätä. Tämä on herkkä a...