lauantai 15. lokakuuta 2022

LOMAN JÄLKEEN PORTUGALIIN!


Moikkaa ja tervetuloa lukemaan uutta blogia!

Loman jälkeen Portugaliin!

Olen täällä kertonut, että olen 25-31.10 koulumme Erasmus+ ja HyvinvointiAgentti hankkeen kautta matkalla Portugalissa. Kyllä, näin se vain on! 

Kerroin ensimmäisessä osassa tarkemmin kaikkea, miksi päädyin matkalle, minkälaisia fiiliksiä ja ajatuksia se aiheutti ja mikä tämän tarkoitus on. Nyt oikeastaan halusin vain kertoa lisää, mitä tuleman pitää. Matkalle lähtevien oppilaille ja huoltajille pidettiin torstaina kotiväenilta, jossa saimme oikeastaan kaikki oleelliset tiedot reissusta ja miten varautua. Lähtö on siis ei ensi, mutta sitä seuraavan viikon tiistaina päivällä. 

Suuntana ensin on Helsingin lentokenttä ja siitä heti Portugaliin, Lissaboniin. Vietämme siellä hotellissa ensimmäisen yön, koska olemme Portugalissa vasta noin 21.00. Keskiviikkona matkaamme itse kylään, joka on todella pieni. Siellä meidät ottaa vastaan isäntäperhe, johon tulee minun lisäkseni itseasiassa yksi toinenkin oppilas.

 Tavallisesti yhteen perheeseen tulisi vain yksi oppilas, mutta koska tulen varmasti tarvitsemaan siellä apua, saimme luvan, että minun kanssani tulee toinen oppilas. Olen ikuisesti kiitollinen, että joku oikeasti suostuu tulla minua auttamaan. Tässä tulee taas se, että jotenkin olen ajatellut, että kukaan ei halua auttaa minua ja minusta on vain vaivaa, vaikka kaikki on aina ihan mielellään auttamassa.


Valitettavasti muusta ohjelmasta en edes tiedä, mutta sen kylän koulu on keksinyt iihan hirveästi meille ohjelmaa.

Sanotaanko, että minua ei edes pelota mikään. Mukaani lähtee henk. koht. opettaja, mutta en usko, että vaivaan häntä kovin paljoa. Toki jossain asioissa tarvitsen väkisin apua, mutta suurimmasta osasta päivän tohinoista pärjään kyllä yksin. 

Luulisin, että tarvitsen lentokentällä jopa ehkä eniten apua. Tai, ehkä siellä hotellissa eli ensimmäisen yön majoituksessa.  Isoimmaksi ja ennalta arvattavaksi ongelmaksi tulee englanti. Te tiedätte minun englannin taitoni, tai oikeastaan. Sellaista ei edes ole. Joudun käytännössä katsoen improamaan ja toivomaan parasta, koska en vain osaa puhua englantia, en etenkään Portugalissa. Onneksi Google kääntäjä kulkee mukana, mutta sen luotettavuus onkin sitten ihan eri juttu. 

Puhutaan vielä hetki matkablogeista. Minulla olisi hirveä into tehdä reissublogeja jokaiselta päivältä, mutta se ei tule ikinä onnistumaan. Tätä läppäriä en tietenkään ota mukaan ja puhelimella näiden teko on pelkkää tuskaa. Teidän on myös tuskaa lukea näitä, jos ne ovat puhelimella. Saa nähdä. Toivottavasti pystyisin niitä tekemään, toisaalta ei niitä kukaan edes kaipaa. Instagram sisältöjä on tulossa varmasti!

Noin! Käytiin sellainen pieni tietopaketti reissusta. Kiitos paljon, kun luit ja hei! Nyt sitten nautitaan syyslomasta. Ihanaa lomaa ja nähdään taas! Mooiikka moiii!




1 kommentti:

Mikä on lyhytkasvuinen? / Minkälaista on olla se?

 Hei kaikille! Nyt tulee varmasti pisin, mielenkiintoisin ja paras blogini ikinä joten kiva että olet tullut lukemaan tätä. Tämä on herkkä a...